SP vraagt speciale raadsavond aan over massale nieuwbouwplannen Jutphaas

30 september 2011

SP vraagt speciale raadsavond aan over massale nieuwbouwplannen Jutphaas

Eerder dit jaar stelde SP vragen over de voorgenomen plannen om een enorm complex met seniorenwoningen neer te zetten in het oude Jutphaas. Hoewel de bewoners daar voor nieuwbouw zijn, zeker voor senioren, dreigt het plan het aangezicht van de oude dorpskern ernstig te verstoren. SP wil nu dat alle raadsfracties geïnformeerd worden over de plannen en dat de bewoners de kans krijgen om hun verhaal te doen. Na diverse contacten met wethouder Lubbinge hebben de bewoners er geen vertrouwen in dat hun bezwaren serieus genomen worden. Op 12 oktober zal er in het gemeentehuis een avond worden gewijd aan de plannen. SP raadt alle omwonenden aan om te komen kijken naar de presentatie van de plannen.

Zoals op de bovenstaande foto te zien is, dreigt het aangezicht van de mooie oude dorpskern wreed verstoord te raken door de megalomane plannen van de gemeente. Ook SP is groot voorstander van de bouw van woningen voor senioren. Echter, het college laat weer zien dat de plannen een maatje te groot zijn waardoor veel omwonenden in opstand komen. Met name de enorme hoogte van het bouwwerk is storend voor het dorpsgezicht. Ook zijn er veel te weinig parkeerplaatsen voorzien en de bewoners vrezen daarom dat de leefsituatie in de wijk sterk zal verslechteren door een hoge parkeerdruk. Daarnaast zullen een aantal woningen van de Hamersstraat in de schaduw komen te staan van dit enorme bouwsel.

Samen met de SP fractie uit Nieuwegein was ook Anne-Marie Mineur aanwezig. Zij is de fractievoorzitter voor de SP in de Provinciale Staten. Met name het feit dat de gemeente ook het negatieve advies van de Monumentencommissie naast zich neerlegt, verontwaardigt haar. "Deze plannen mogen geen doorgang vinden in de huidige vorm. Binnen onze fractie zullen wij ons beraden op eventuele stappen".

Op woensdag 12 oktober zullen de bouwplannen aan de gemeenteraad worden gepresenteerd. Ook alle omwonenden en andere geïnteresseerden krijgen de gelegenheid om mee te praten op het gemeentehuis op de Martinbaan. Om 19.30 begint de avond en deze duurt tot 21.00. SP raadt iedereen aan te komen en zijn stem te laten horen!

SP stelt vragen over nieuwbouwplannen in Oud Jutphaas