SP stelt vragen over nieuwbouwplannen Oud Jutphaas

8 maart 2011

SP stelt vragen over nieuwbouwplannen Oud Jutphaas

Al eerder berichtten we op deze site over de voorgenomen plannen van de gemeente om een groot aantal ouderenwoningen te realiseren op de Van Heukelumstraat. Vandaag diende de SP een aantal schriftelijke vragen in over deze plannen.

Met de vragen hoopt SP duidelijk te krijgen wat er gaat gebeuren in Jutphaas. De dreiging van enorme kolos aan woningen verstoort het oude beeld van Jutphaas. Hoewel de omwonenden het bouwen van ouderenwoningen een prima plan vinden, pakken de plannen weer iets te megalomaan uit. Lees hieronder welke vragen de SP fractie vandaag indiende.

Geacht college,

Op dinsdag 1 maart heeft het college voorlichting gegeven aan de omwonenden van de locatie voor geplande nieuwbouw van een aantal ouderenwoningen op de Van Heukelumstraat. Uit de gepresenteerde schetsen blijkt dat er een omvangrijk project op stapel staat. Een aantal van de bewoners vreest dat het aangezicht van Jutphaas zal worden aangetast door deze omvang. Ook zal er mogelijk schade ontstaan aan het woongenot. Tevens hebben bewoners aangegeven dat ze zich zorgen maken over de houding van de portefeuillehouder ten aanzien van de kritische geluiden en bezwaren op de genoemde avond.

De SP-fractie heeft naar aanleiding van het bovenstaande de volgende vragen:

1. Welke insteek heeft het college gekozen- en wat was de aanleiding voor de avond zoals gehouden op 1 maart j.l.?

2. Welke bezwaren zijn volgens het college geuit tegen de plannen door bewoners en hoe is het college van plan hiermee om te gaan?

3. Op welke termijn zullen de plannen concreet worden gemaakt? Graag opgave van mijlpalenplanning, inclusief de inspraaktermijnen voor omwonenden.

4. Is het college van plan omwonenden proactief op mogelijkheden voor indienen van planschadeclaims te wijzen. Zo ja, wanneer gaat dit gebeuren en op welke wijze? Zo nee, waarom niet?

5. Is het college bereid op korte termijn de schetsen en voorgenomen plannen die aan de bewoners zijn getoond met de raad te delen? Zo nee, waarom niet?

Oud dorpsgezicht Jutphaas mogelijk ernstig aangetast