SP stelt vragen over Zuilenstein

14 oktober 2015

SP stelt vragen over Zuilenstein

Foto: SP / SP Nieuwegein
De SP is onlangs langs de deuren gegaan bij de directe overburen van Zuilenstein. De bewoners hadden nog veel praktische vragen en zorgen. Wij hebben veel vragen kunnen beantwoorden en over hun zorgen hebben wij goede gesprekken kunnen voeren. Wij hebben ook enkele vragen doorgestuurd naar het stadsbestuur. Gisteren zijn hier de antwoorden op gekomen. Onder aan dit artikel treft u onze vragen aan en de antwoorden van het stadsbestuur.

Er waren bewoners die zeiden: “Kom over drie maanden nog maar eens terug, dan weten we hoe het verloopt.” Dat zal de SP zeker doen.

Maandag 19 oktober zal de raad een uitspraak doen. Voorafgaand aan die raadsvergadering heeft iedereen gelegenheid om de raad toe te spreken. Dit kan
aangegeven worden via de griffie van de gemeente: griffie@nieuwegein.nl .

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u ook terecht op de website van de gemeente: www.nieuwegein.nl/zuilenstein.

U kunt ook uw reacties en vragen kwijt op deze website van de gemeente.

-----------------------------------------------------------

Vragen van de SP over statushouders en alles daaromheen en de antwoorden die de SP kreeg van het stadsbestuur.

Vraag 1
De gemeente schuift de verantwoordelijkheid voor het informeren aan de anti-kraak bewoners van Zuilenstein af naar Zorgspectrum. Zorgspectrum zou verzuimd hebben de informatie aan de huidige bewoners door te hebben gegeven. De SP fractie is bezorgd om de handelswijze van Zorgspectrum, die in Nieuwegein omgaat met kwetsbare mensen. Heeft het college vertrouwen in Zorgspectrum? Moeten wij ons zorgen maken over de betrouwbaarheid van Zorgspectrum wat betreft andere afspraken die met ze gemaakt zijn omtrent Zuilenstein? Was het niet beter geweest om hier zelf de regie te houden?

"Vrijdag 9 oktober vond een constructief gesprek plaats tussen de anti kraakbewoners van Zuilenstein, de gemeente en Ad Hoc, de anti-kraakorganisatie. Excuses voor gebrekkige communicatie vanuit de gemeente waren afgelopen dinsdag 6 oktober en in de commissievergadering van 8 oktober al aangeboden door de gemeente en zijn nogmaals herhaald. Er is weliswaar helaas in het contact tussen zorgspectrum- AD hoc - bewoners iets mis gelopen, maar dat geeft geen aanleiding geeft om in zijn algemeenheid te twijfelen aan de zorgvuldigheid van Zorgspectrum als organisatie.

Er is gesproken over mogelijke alternatieven voor huisvesting mocht Zuilenstein gebruikt gaan worden voor mensen met verblijfsvergunning. Er lijkt een goede oplossing voor hen in zicht en er zijn al contacten over de voorwaarden waaronder deze antikraakbewoners in een ander gebouw het leegstandsbeheer kunnen vervullen."

Vraag 2
Wat gebeurt er met een woonunit in Zuilenstein zodra er een woning is gevonden voor een statushouder? Wordt deze leeg gekomen ruimte weer gevuld door een nieuwe statushouder, gaat de ruimte gebruikt worden als anti-kraak bewoning of blijft de ruimte leeg staan?

"Het COA kijkt naar de koppelingen van statushouders aan dit gebouw, dit valt onder de GZZA-regeling. De verwachting is op dit moment dat als wooneenheden de komende maanden leeg komen er weer nieuwe statushouders kunnen komen wonen. Daarbij zal een datum worden afgesproken vanaf wanneer er geen nieuwe mensen meer komen wonen zodat het gebouw op tijd eind september 2015 leeg is."

Vraag 3
Zijn er afspraken gemaakt met RMN voor het ophalen van het vuilnis bij Zuilenstein? Komen er extra containers?

"Er worden met RMN afspraken gemaakt over het inzamelen van afval. Dit valt onder bedrijfsafval."

Vraag 4
Kan de wethouder aangeven hoe hij binnen een jaar tijd aan voldoende sociale woningen komt om zowel de lange wachtlijst van Nieuwegeiners korter te maken, en een woning te vinden voor de taakstellers?

"Samen met de corporaties en pandeigenaren werken we de komende maanden aan een groter aanbod nieuwe huurwoningen voor mensen die urgent een woning zoeken, bijvoorbeeld in te transformeren kantoren. We zoeken daarbij ook naar creatieve oplossingen, zoals semi-permanente woningen in tijdelijke transformaties voor mensen met urgentie op de woningmarkt. Corporaties hebben inmiddels aangegeven dat zij tijdelijk woningen uit de verkoop halen om het aanbod te vergroten."

Vraag 5
Deelt de wethouder de mening van het kabinet om woningen voor mensen met een verblijfsvergunning sober te houden, denk bijvoorbeeld aan container-woningen en deze eventueel ook in te zetten voor mensen die op zoek zijn naar een sociale huurwoning? Zo ja, creëren we dan niet een nog grotere verdeeldheid in de stad? Deelt de wethouder de zorgen van de SP dat je op die manier tweederangs burgers in je stad maakt?

"De wachtlijsten in de sociale huur zijn lang. We kijken daarom naar tijdelijke mogelijkheden om versneld extra woonruimte te realiseren, niet alleen voor statushouders, maar ook voor anderen met urgentie in afwachting van doorstroming naar de definitieve woningmarkt. Ook in regioverband wordt hierin naar oplossingen gezocht. We zijn hierbij overigens wel afhankelijk van externe partijen voor de realisatie en exploitatie en daarnaast van discussie hierover op rijksniveau."

Vraag 6
Hoeveel is de wethouder van plan te gaan investeren in maatschappelijke begeleiding? Krijgt Vluchtelingenwerk Nieuwegein er voldoende capaciteit bij? Hoeveel? Mensen zullen tot twee keer toe begeleid moeten worden bij verhuizing, eerst naar Zuilenstein en op een later moment naar een woning. Dit geeft allemaal extra werk voor de maatschappelijke en praktische begeleiding die nu door Vluchtelingenwerk wordt verzorgd.

"Met Vluchtelingenwerk Nieuwegein is afgesproken dat zij tot 2016 voldoende capaciteitsuitbreiding kunnen realiseren om hun taak goed uit te kunnen voeren."

Vraag 7
Hoe wordt de beveiliging geregeld? Gezien de onlusten in de omringende plaatsen zal er rekening gehouden moeten worden met extra beveiliging. Heeft de politie hiervoor de capaciteit die nodig is?

"Ten eerste is niet gezegd dat de komst van deze mensen direct tot onrust leidt. Uiteraard houden wijkagenten en stadstoezichthouders toezicht in de wijk. Verder roept de gemeente iedereen op om bij verdachte situaties een melding te doen bij de politie. Mocht daar aanleiding toe zijn dan overlegt de gemeente met de politie om na te gaan of verdere maatregelen nodig zijn. We organiseren dat er overdag begeleiding en aanspreekpunten voldoende aanwezig zijn. Daarnaast zal er ook altijd nachtwacht in het gebouw aanwezig zijn."

Vraag 8
Wat kan de gemeente doen om de verveling onder de statushouders te bestrijden? Worden ze betrokken bij vrijwilligerswerk? Mogen ze vrijwilligerswerk doen? Mogen ze taallessen volgen en wie gaat dat betalen? Is er voldoende capaciteit bij de taallessen? Zo niet, hoe gaat dit geregeld worden?

"Er worden diverse mogelijkheden aangeboden tot het volgen van inburgering en taalles. Daarnaast worden door maatschappelijke organisaties, ondersteunend aan vluchtelingenwerk, activiteiten georganiseerd. Overigens worden alleen statushouders geplaatst door het COA die voldoende zelfredzaam zijn en dus ook zelf verantwoordelijkheid kunnen dragen voor hun dagbesteding."

Vraag 9
Worden alle statushouders bij 1 huisartsenpraktijk ondergebracht? Denkt het college dat er voldoende capaciteit is voor geestelijke gezondheidszorg? Hoe gaat dit geregeld worden? Kunnen de statushouders gelijk al deelnemen aan onze gemeentelijke collectieve zorgverzekering? Wordt de premie hiervoor ingehouden op hun uitkering/zakgeld?

"In eerste instantie wordt dit opgevangen door de locatie Mondriaanlaan, mocht de capaciteit daar onvoldoende zijn dan vindt er spreiding plaats. Zolang de statushouders onder de GZZA-regeling vallen blijven ze vallen onder de collectieve verzekering van het COA (Menzis). Ook krijgen zij leefgeld van het COA."

Vraag 10
Wat wordt de rol van Geynwijs bij het begeleiden van de statushouders?

"De maatschappelijke organisaties worden waar nodig betrokken in afstemming en samenspraak met vluchtelingenwerk."

Vraag 11
Hoe worden de maaltijden geregeld in Zuilenstein? Zal er gezamenlijk gekookt en ingekocht worden? Is hier capaciteit voor in Zuilenstein? Is het de bedoeling dat vrijwilligers gaan koken?

"De mensen die hier komen wonen kunnen zelf inkopen doen en koken. Er is een gezamenlijke keuken waar kooktoestellen worden geplaatst waar een ieder gebruik van kan maken. Dit zijn zij ook zo gewend in het AZC."