Inloopavond Zuilenstein goed bezocht

7 oktober 2015

Inloopavond Zuilenstein goed bezocht

Foto: Emile Grivel / SP Nieuwegein
De SP was dinsdagavond 6 oktober 2015 aanwezig op de druk bezochte inloopavond in het voormalige verzorgingstehuis Zuilenstein. De gemeente Nieuwegein heeft deze locatie aangeboden aan het COA als tijdelijke huisvesting voor maximaal 140 mensen met een definitieve verblijfstatus. Zodoende kunnen vollopende AZC’s enigszins worden ontlast.

Er was op de avond gekozen voor een thematische aanpak, waarmee op verschillende plekken in de zaal diverse aspecten van de vluchtelingenproblematiek werden belicht. Van de échte feiten rond aantallen, het hoe en waarom van de locatie Zuilenstein, de verdere gang van zaken als er daadwerkelijk mensen worden opgevangen tot aan verhalen van vluchtelingen zelf.

Foto: Emile Grivel / SP Nieuwegein
Veel omwonenden lieten zich uitgebreid informeren door de burgemeester, aanwezige wethouders en mensen van Vluchtelingenwerk.

Het is nog geenszins zeker dat het pand ook daadwerkelijk voor de opvang gebruik gaat worden. Het COA heeft nog niet laten weten of ze van het gemeentelijke aanbod gebruik maakt.

De SP heeft in ieder geval al te kennen gegeven dat - naast fatsoenlijke opvang van mensen uit AZC’s - ook met belangen van omwonenden zoveel mogelijk rekening moet worden gehouden.