SP Nieuwegein staat achter ambulancepersoneel

7 augustus 2015

SP Nieuwegein staat achter ambulancepersoneel

Foto: sp / sp
"Er dient beter voor ambulancepersoneel gezorgd te worden", zegt SP fractievoorzitter Annie van den Heuvel. Het ambulancepersoneel voert al sinds mei actie voor een betere CAO. Het laatste overleg met de werkgeversorganisatie is wederom vastgelopen.

Bij de ambulancepost aan de Nevelgaarde in Nieuwegein is door het personeel een spandoek geplaatst. De SP Nieuwegein wil de ambulancemedewerkers een hart onder de riem steken in hun strijd voor een betere CAO en een goede toekomst voor de ambulancezorg. De actiemiddelen voor ambulancepersoneel zijn beperkt. Veel actievormen schaden immers al snel de patiëntenzorg en dat is iets wat zij absoluut niet willen!

Ambulancepersoneel doet gedurende de acties geen overwerk meer of extra diensten. Ze nemen gewoon hun pauzes waar ze recht op hebben en de administratie is tot een minimum beperkt. Alleen daardoor draait de boel flink in het honderd. Acute zorg kan met een minimale bezetting nog maar net gegarandeerd worden.

Een aantal ambulancemedewerkers in gesprek met de SP: "We dragen een grote mate van verantwoording; daar moeten we ook voor beloond worden. In acute levensbedreigende situaties waarbij elke seconde telt, nemen wij zelfstandig beslissingen. Dit in tegenstelling tot een ziekenhuis waarbij altijd een arts aanwezig is. Sterker nog, er zijn zelfs ziekenhuizen in onze regio waar wij met een ambulance naar toe gaan in een geval van een reanimatie omdat daar de juiste expertise ontbreekt".

Door de structurele vermindering van de lonen zal in de nabije toekomst de kwaliteit van zorg afnemen omdat mensen in de ziekenhuizen meer kunnen verdienen en bevlogenheid alleen niet meer genoeg zal zijn om gekwalificeerd personeel te vinden. Het salaris van een ambulance verpleegkundige is inmiddels beduidend lager dan dat van verpleegkundigen op een intensive care of spoedeisende hulpafdeling.

Het ambulancepersoneel eist in hun onderhandelingen dan ook minstens hetzelfde loon als de medewerkers in de ziekenhuizen. Daarnaast doorbetaling van onregelmatigheidstoeslag tijdens vakantie en geen nachtdiensten meer als je ouder bent. In de media lezen we steeds vaker dat de taken van ambulancepersoneel zwaarder worden. Daar hoort ook een juiste beloning bij.