Betoog uit het hart

8 juli 2015

Betoog uit het hart

Op 2 juli 2015 hield SP fractievoorzitter Annie van den Heuvel haar betoog. "De SP vindt het belangrijker dan ooit dat de weinige middelen die we hebben, terecht komen bij de mensen die het het hardst nodig hebben. En dat kan iedereen zijn".

"Niemand weet van te voren wat zij in de toekomst nodig gaan hebben. Als er door ziekte of ongelukken of werkeloosheid iets verandert in je leven - en dan kan je het nog zo goed voor elkaar hebben - dan wil de SP dat de overheid er voor deze mensen is en blijft. En dat is een keuze.

Dat kan dezelfde meneer of mevrouw zijn, die - nu ze het wat rustiger aan kunnen doen omdat ze niet meer werken en meer tijd hebben - lekker de fiets pakken en over de nieuwe brug bij de Plofsluis fietsen en dan natuurlijk heel blij zullen zijn met de betonnen tunnel die ze veilig op de landelijke Malepartweg brengt in hun mooie ANWB windjacks, nog even langs bij Wijnfort Jutphaas. Iedereen blij.

Nu slaat het noodlot toe. Meneer krijgt een hersenbloeding en is daarna geheel afhankelijk van zorg. Zijn vrouw wordt ineens ongevraagd mantelzorger; de kinderen moeten worden ingeschakeld en de fietsen kunnen op marktplaats worden gezet. De toekomstvisie van deze doorsnee Nieuwegeiners is in 1 klap veranderd.

Dat ze fijn onder een tunnel gefietst hebben zullen deze mensen zich niet meer herinneren, maar wel dat er een goede thuishulp was, dagbesteding voor meneer, zodat mevrouw toch nog naar haar gymclub kan gaan op dinsdagmorgen. Een goede aangepaste woning hebben ze nodig, want meneer zit in een rolstoel.

Allemaal zaken die de SP belangrijk vindt. We kennen allemaal zulke voorbeelden en denken vaak 'dat overkomt ons niet', maar daar gaan we zelf niet over. Over de omstandigheden en voorzieningen gaan wij als gemeente Nieuwegein wel.

De SP vindt het stuitend dat in de Voorjaarsnota het Sociaal Domein pas bij hoofdstuk 5 aan de orde komt. En nota bene onder het kopje 'ontwikkelingen en risico's'. Mensen, laten we alsjeblieft over dit soort zaken niet in termen van risico's spreken. Dat geeft een negatief beeld. Er is door de huidige beleidsmakers toch steeds benadrukt dat het gaat om een uitdaging om de zorg goedkoper en efficienter te maken zodat het er ook in de toekomst nog is voor iedereen. Dat moeten we goed doen. En dat gebeurt ook goed in Nieuwegein; men ligt op schema en er wordt goed aan gewerkt. Juist om die reden moet je er voor zorgen dat er voldoende geoormerkte reserves zijn. Dan hoeven we niet meer zo nadrukkelijk van risico's te spreken. Ons beleid was en is nog steeds dat er geen mensen tussen wal en schip mogen vallen.

Verder nog een opmerking over al die goede initiatieven die er vanuit de bewoners zelf komen. Deze bewoners moeten we koesteren. Aan enthousiasme geen gebrek, maar de SP heeft het idee dat het maatschappelijk vastgoed hierbij achterloopt. Waar vinden al deze ideeen onderdak? Gelukkig is het Fort Vreeswijk gered en kunnen we Feniks behouden voor Vrienden van de Muziek. Hiervoor complimenten aan het College die deze stappen heeft aangedurfd.

Als het aan het College ligt moeten we ruimte geven aan initiatieven. De ruimte om de ideeen te maken en te realiseren is er, alleen ontbreekt de letterlijke ruimte. Kan de wethouder zeggen wat hiervoor de plannen zijn, hoe ver het staat met het maatschappelijk vastgoed? Wordt er nog nagedacht over een vrijwilligershuis? Is het Atrium hiervoor misschien beschikbaar? Dat scheelt weer een onderzoek van 50.000 Euro.

Over de moties en amendementen zal ik in tweede termijn iets zeggen, maar het zal u niet verbazen dat wij niet voor een prefab fietstunnel zijn van anderhalf miljoen. Niet in deze tijden, niet voor een handvul recreanten. Ik verzeker u: Fietsende scholieren voor het Anna van Rijn, het Cals, het Oosterlicht of het ROC kiezen niet voor de mooiste route; die kiezen voor de kortste route en dat is zeker niet via de fietsbak".

Annie van den Heuvel, voorzitter SP fractie.