SP wijst bouw huizen Handelskade af

1 mei 2015

SP wijst bouw huizen Handelskade af

Foto: SOKH / SOKH Nieuwegein
In de raadsvergadering van donderdag 30 april verwoordde SP fractielid Hans Verdouw de mening van de SP Nieuwegein over het bestemmingsplan Handelkade.  Op D66 na stemden alle partijen tegen de wijziging van het bestemmingsplan. Lees verderop het betoog van Hans Verdouw.

"Voorzitter, De SP-fractie zal vanavond tegen het bestemmingsplan Handelskade en Lekboulevard stemmen. Waarom doen wij dat? Wij kunnen begrip opbrengen voor het idee van de familie Huiden om een stuk grond, dat zij in bezit hebben, te gelde te maken door er huizen op te willen bouwen. Zeker als er familieleden zijn die er zelf in willen gaan wonen.

Ik denk dat het plan meer kans van slagen zou hebben gehad, als het beperkt zou zijn gebleven tot de twee onder een kap woningen in het zuidelijk gedeelte. Het probleem zijn de zestien woningen aan en tegen de dijk.

Vorige week is in de commissievergadering veel aandacht besteed aan de technische aspecten van dit plan. Is het verantwoord? Wat kunnen de mogelijke gevolgen zijn voor de waterhuishouding en nog meer van dit soort zaken.

Stel dat het technisch verantwoord is om deze woningen te bouwen. Zelf geloof ik dat mket de huidige stand van de wetenschap het mogelijk is het plan uit te voeren. Maar moeten wij het ook willen? Ik vraag me af waarom er in Nieuwegein op elk denkbaar stuk grond dat nog niet bebouwd is, huizen moeten worden neergezet. Zou dat ook in 't Gooi, Bloemendaal od Zeist gebeuren? Ik denk het niet. Dat is nu juist een van de redenen waarom wij tegen deze bouwplannen zijn.

Een ander argument is het verzet dat tegen dit plan bestaat onder de bevolking. Het gaat verder dan 'Nimby'(niet in mijn achtertuin) als er binnen een paar dagen meer dan duizend handtekeningen worden gezet in een petitie tegen deze plannen. Dat zegt genoeg. Hulde aan het 'SOKH' voor hun acties! Het is kenmerkend dat de bevolking van Nieuwegein steeds meer duidelijk maakt dat er niet overal, zo maar gebouwd kan worden. Het Lotusplantsoen en het Helmkruid zijn hier eveneens duidelijke voorbeelden van.

Mensen, blijf u verzetten tegen zaken die tegen het algemeen belang ingaan.

Tenslotte nog dit: Wat voegen de achttien woningen - waarschijnlijk achttien dure eengezinswoningen - toe aan de bestaande woningvoorraad, waarvan er permanent honderden te koop staan?

Hierbij wil ik het laten."

(foto: bewoners blij met resultaat)

Foto: SOKH / SOKH