Goede compensatie voor chronisch zieken en gehandicapten

31 oktober 2014

Goede compensatie voor chronisch zieken en gehandicapten

Op 31 oktober 2014 werd na een lang debat met veel schorsingen een belangrijk voorstel aangenomen van SP wethouder Martijn Stekelenburg. Omdat het Rijk een aantal regelingen voor chronisch zieken en gehandicapten schrapt, mogen de gemeenten deze doelgroep compenseren. Zoals altijd gaat dat weer met een fikse bezuiniging gepaard. De creatieve oplossingen van het college waren niet makkelijk uit te leggen aan de Raad. Na een lang gevecht werd het voorstel echter toch ongewijzigd aangenomen.

Martijn Stekelenburg:'Omdat er flink bezuinigd wordt op de chronisch zieken kunnen we niet de algemene rijksbijdrage voortzetten. Dat kost te veel geld. Het college heeft getracht het deel van de chronisch zieken en gehandicapten tegemoet te komen dat minder draagkrachtig is. Omdat ook mensen met een wat hoger inkomen hoge zorgkosten kunnen hebben, is een extra goede zorgverzekering die breed toegankelijk is voor deze mensen een uitkomst'.

Het college paste de reeds bestaande collectieve ziektekostenverzekering voor minima aan door er een aanvullende verzekering aan toe te voegen met een extra goede dekking. 'Door de regeling breed open te stellen voor de nieuwe doelgroepen, komen we de chronisch zieken en gehandicapten goed tegemoet' aldus Stekelenburg.

'Het koste veel moeite de gemeenteraad ervan te overtuigen dat we niet zozeer aan het minimabeleid sleutelden, maar dat we de chronisch zieken wilden helpen. Ik ben bijzonder verheugd dat het uiteindelijk gelukt is dit voorstel aangenomen te krijgen samen met onze coalitiepartners PvdA, GroenLinks, D66 en de VVD. De komende jaren moeten we het hebben van de creatieve oplossingen, dat is mijn overtuiging'.

Vanaf 1 januari aanstaande kan de nieuwe verzekering gebruikt worden door alle mensen met een inkomen tot 150% van het minimum. Tot de 130% betaalt de gemeente mee aan de premie. Ook zijn er verschillende nieuwe aanvullende tandartsverzekeringen geintroduceerd.

Stoer!

Gefeliciteerd. Blij dat het er door is. Was ook bij de vergadering aanwezig en het ging er fel aan toe. Jammer dat ik niet tot het eind kon blijven. Maar zeker van harte gefeliciteerd.

Martijn Stekelenburg is een strijdvaardig persoon als het aankomt op sociaal onrecht en ziet ook in hoe dit het leven van mensen met minder benadeeld is. Mijn hulde voor hem!