SP treedt toe tot het college

22 mei 2014

SP treedt toe tot het college

Tijdens de Raadsvergadering van woensdag 21 mei 2014 is Martijn Stekelenburg geïnstalleerd als wethouder in het College van B&W. Met deze benoeming maakt de SP in Nieuwegein een grote stap richting echte bestuursverantwoordelijkheid sinds haar intrede in de Raad in 2006.

Samen met de VVD, D66, PvdA en GroenLinks is een mooi akkoord gesloten. De portefeuille van Martijn bestaat uit:

Sociale Zaken, Werk en Inkomen, Schuldhulpverlening, Armoedebeleid, Soc. werkvoorziening, Volwasseneneducatie, ICT Bedrijfsvoering, Deregulering, Cultuur, Communicatie / dialoog met de stad.

Tijdens de raadsvergadering werd het akkoord toegelicht door de nieuwe fractievoorzitter, Hasan Inekci.

Hasan is sinds 1998 lid van de SP en heeft als actief lid diverse functies uitgeoefend van bestuurslid tot raadslid en vanaf 2010 voorzitter van het SP bestuur Nieuwegein.

Martijn sprak de Raad toe voorafgaand aan zijn benoeming. Lees hieronder het hele betoog:

Geachte voorzitter, leden van de raad, geachte aanwezigen,

Politiek is één groot complot tegen eenvoudige sukkels als u en ik. Tot zover een citaat van Jan Blokker, journalist en publicist, van linkse signatuur. Dit citaat zal niet iedereen bekend zijn, de emoties die erachter schuil gaan echter wel. Iedere politicus die zich wel eens op straat waagt, en de SP is daar dol op zoals u weet, wordt aangesproken door mensen die helemaal klaar zijn met de politiek. Een diepgeworteld wantrouwen tegen de politicus met de flyer en in zo’n  gekleurd windjack, valt hem of haar ten deel  die vol overtuiging van het eigen gelijk de politieke boodschap probeert uit te dragen. Of je nu oppositie of coalitie bent, het zegt de mensen vaak niets en je bent de gebeten hond.

Wat een prachtig perspectief is dat voor een nieuwe SP wethouder om aan het werk te gaan! Het is inderdaad vaak een hard gelach om je ideeën voor het voetlicht te brengen op een wijze die mensen kan overtuigen. En de stap die de SP en ik vandaag maken van de oppositie naar de coalitie, maakt deze zaak vast nog wel wat ingewikkelder. Niet in de laatste plaats omdat dit nieuwe college meteen begint met stevige bezuinigingen. Die zijn onder andere  nodig om ons voor te bereiden op de sociale transities zoals dat zo mooi heet. Deze transities plaatsen het nieuwe bestuur voor stevige uitdagingen.

De SP en ikzelf gaan ons inzetten om de transities zo goed mogelijk te laten verlopen. Aan mij de eer om sociale zaken en alles wat te maken heeft met werk en inkomen zodanig in te richten dat mensen aan het werk komen, waarbij deze mensen gestimuleerd worden op een wijze die past en werkt. Ook is aan mij de uitdaging om het Cultuurbeleid op gang te houden. Ik ben blij dat we hier niet verder op bezuinigen. Cultuur is van grote waarde om uiting te kunnen geven aan die gevoelens en ideeën  waar we niet altijd gemakkelijk de juiste woorden voor vinden. Cultuur is de stem van de mens die zoekt naar diepgang en vervulling. Dit is van grote waarde voor onze ontwikkeling. Het relativeert, inspireert, ontroert, geeft vreugde en ontspanning en biedt kansen voor zelfontplooiing . Ik zal me inzetten om dit belangrijke besef uit te dragen binnen deze mooie portefeuille.

We hebben met onze collega’s besloten dat we op een andere manier gaan besturen, samen met de stad en de Raad, en gesteund door een ambtelijk apparaat dat loskomt van oude werkwijzen. Meer praktisch, minder hangend aan papier, en niet gehinderd door bureaucratie en belemmerende processen. Ook die uitdaging neem ik op me, met hulp van iedereen in dit gemeentehuis en daarbuiten als het aan mij ligt. De kreet ‘mogelijk maken’ was een veel gebezigde term tijdens de onderhandelingen en we zijn er allemaal van overtuigd dat we hier een nieuwe weg moeten inslaan.

Voorzitter, leden van de Raad, geachte aanwezigen, het worden geen makkelijke tijden. Er gloort echter wel hoop aan de horizon. De moeilijke omstandigheden zetten ons ertoe aan om creatief aan de slag te gaan. Ik verzeker u dat ik alles van mijzelf zal inzetten om de uitdagingen waar wij voor staan op te pakken. Hierbij zijn creativiteit, doorzettingsvermogen en als het aan mij ligt soms ook humor nodig om problemen op de juiste manier te bekijken en samen met u op te lossen.

Ik spreek de wens uit dat we samen met de Raad en de stad tot een betere toekomst komen. Want: ‘De toekomst vormen we samen’

Dank u wel