h

Raad neemt unaniem voorstel aan voor verbetering WMO reactietijden

25 april 2014

Raad neemt unaniem voorstel aan voor verbetering WMO reactietijden

Op 25 april 2014 nam de Gemeeteraad van Nieuwegein unaniem een voorstel aan dat door SP en Groen Links samen was ingediend om de reactietijden van het WMO loket te verbeteren. Het college is al enige tijd bezig om de zaken soepeler te laten verlopen. Er was sprake van onderbezetting hetgeen soms leidde tot te langzame reacties. Het voorstel regelt dat de Raad binnen weken hoort welke stappen zijn ondernomen om alle problemen op te lossen. 

Marian Bijvoet, kersvers Raadslid voor de SP hield een vlammend betoog voor dit verbeterplan. In eerste instantie wilde de SP zich beperken tot een uiterste reactietermijn van  24 uur bij spoedaanvragen. Na een uitgebreide discussie in de Raad en met wethouder Adriani van PvdA werd besloten het voorstel aan te passen en het college om een breder verbeterplan te vragen.

Het pleidooi van de SP en Groen Links richtte zich op een goed eerstelijns loket voor de WMO. Een dergelijk loket wordt steeds belangrijker in de komende jaren. De zogenaamde zorgtransities zorgen ervoor dat de gemeente meer verantwoordelijkheid krijgt bij het uitvoeren van de WMO.

Lees hieronder het betoog van Marian:

Vorige maand bereikte ons, de SP, een email van een inwoonster van Nieuwegein met een relaas over haar ervaring met het WMO-loket. Ik breng u allen nog even in herinnering: Mevrouws echtgenoot was terminaal en deed een aanvraag voor onder andere een rolstoel en taxivergoeding. Aan het loket werd gezegd dat het vier weken zou duren voordat er een vervolgafspraak gemaakt kon worden. Mevrouw heeft flink aangedrongen gezien de omstandigheden op een eerdere mogelijkheid. Ook bij navraag bleek dit niet mogelijk. Vol ongeloof heeft mevrouw zich hierin geschikt. Haar man had direct hulp nodig, en kreeg dit niet. De WMO medewerker gaf aan dat er een ondercapaciteit was van anderhalve FTE. Hierdoor liepen alle zaken vertraging op. Men vond het zelf eigenlijk ook niet acceptabel.

Toen er uiteindelijk een afspraak kwam, 4 weken later op 20 februari j.l. kon er ook niet direct iets geregeld worden. Dit was helaas ook niet meer nodig want de volgende dag werd meneer opgenomen. Een dag daarna is hij overleden.

Tijdens de informatieavonden over de transities van de afgelopen maand heb ik over deze tragische situatie gepraat met de ambtenaren en men verzekerde mij dat het een incident was, weliswaar een heel verdrietig incident waar men van geschrokken was maar wel lering uit getrokken was. Het is geëvalueerd en ook de wethouder heeft zich er persoonlijk mee bemoeid. Ik was gerustgesteld.

Maar afgelopen zaterdag terwijl ik op Cityplaza weer aan het flyeren was met het SP actieteam, kreeg ik toch helaas weer de andere kant van het verhaal te horen. Verschillende mensen verwoordden wederom hun recente, negatieve ervaringen met het WMO-loket. Ik sprak bijvoorbeeld met een rustige, bescheiden man die voor zijn hulpbehoevende echtgenote thuiszorg aan moest vragen. Normaliter  verzorgt hij haar maar hij moest twee dagen later, op Tweede Paasdag, naar het ziekenhuis om geopereerd te worden aan zijn aorta. De arts had hem op het hart gedrukt om vooral stressvolle situaties te voorkomen. Zijn eerste contact met het WMO-loket was al moeizaam. Hij had het gevoel zich bij de receptioniste al te moeten verantwoorden voordat hij doorverbonden werd met het WMO-loket. Toen hij die hindernis had genomen werd er vervolgens tot vier keer toe een terugbelafspraak gemaakt…hij werd gewoon niet teruggebeld. De zorghulp is er uiteindelijk wel gekomen, weliswaar een week te vroeg begonnen, en op het moment dat ik de man sprak maakte hij zich nog wel  zorgen of de hulp niet ook een week te vroeg  zou stoppen.
Meneer gaf aan dat hij het moeilijk vond om zelf steeds contact te zoeken met het WMO-loket. Hij realiseerde zich namelijk afhankelijk te zijn van de ambtenaren en wilde vooral niet te boek komen te staan als lastig. 

Deze meneer is slechts een voorbeeld van hetgeen we afgelopen zaterdag op Cityplaza  te horen hebben gekregen.

Er gaan dus nog steeds dingen mis bij het WMO-loket. Vooralsnog niet meer zo tragisch als bij de echtgenoot van eerstgenoemde mevrouw maar toch…

Reden genoeg voor ons, de SP, om in elk geval met deze motie te bewerkstelligen dat het WMO loket

  1. vast stelt of een aanvraag spoedeisend is. We hebben hierbij veel vertrouwen in de kundigheid en de professionaliteit van de medewerkers van het WMO-loket. Wanneer er echter onduidelijkheid over is moet het tijdig geverifieerd worden.
  2. Indien blijkt dat er sprake is van een spoedeisend geval, moet binnen 24 uur het eerste contact plaatsvinden om samen met de cliënt te inventariseren welke hulp wanneer nodig is.

Ik ben ervan overtuigd dat we met deze maatregel al een hoop ellende voor kunnen zijn. Ik reken op de steun van de Raad om de WMO verder te verbeteren.

Reacties

Goed gedaan! Het is nu al merkbaar dat de SP een grotere fractie is geworden. Sterk ook om te vermelden dat persoonlijke contacten op straat - het SP handelsmerk - zo vreselijk belangrijk zijn om zaken te signaleren en aan de kaak te stellen!

Reactie toevoegen

U bent hier