Kwaliteit van arbeid op Cityplaza

19 januari 2014

Kwaliteit van arbeid op Cityplaza

Tijdens de discussies in de gemeente raad kwamen verschillende aantallen arbeidsplaatsen die gecreëerd zouden worden met de zondagsopening voorbij. Het ene getal nog gekker dan het andere, sommigen beweerden dat er 700 arbeidsplaatsen zouden bij komen, later werd er weer 200 - 300 genoemd. Rekenend op een bier viltje kom je al snel uit  op andere aantallen.

Nu hebben al meer dan 12 koopzondagen. Als 80 winkels 45 zon en feestdagen (ook 2e kerstdag, 2e pinksterdag, enzovoort) 5 uur extra open zouden gaan, en er 3 personeelsleden per winkel zouden gaan werken, kom je op 80x45x5x3=54000 uur.  Dat is ongeveer 30 volledige arbeidsplaatsen, heel wat anders dan de genoemde honderden. Te verwachten is dat in deze slappe economische tijd,  de winkeliers proberen minder mensen inzetten in de week, om ze op de zondagen in te zetten. Dus die dertig is mogelijk ook nog wel veel.

De WIL zou gaan helpen om deze arbeidsplekken op te vullen. Maar de werkelijkheid lijkt anders te zijn. Als we kijken naar een wervingsposter van de Barts Smit op CityPlaza zien we wat de winkeliers het liefste hebben. Hele jonge goedkope krachten op een nul uren contract, door de week en in het weekeinde inzetbaar.

Die leeftijdsgrens in de wevingsposter mag wettelijk niet, die is ook na een klacht van de SP verwijderd. Maar de werkelijke bedoeling is duidelijk. Effectief zullen er maar heel weinig gezinnen uit de bijstand komen, waarschijnlijk geen een.

Ter overweging:
- zondagsluiting vanwege de christenen
- zaterdagsluiting vanwege de joden
- vrijdagsluiting vanwege de moslims.
En wat te doen met alle andere geloofsovertuigingen/soorten?
Misschien dan maar álle fysieke winkels sluiten en overgaan tot elektronische verkoop...

Hoi Arend, ons standpunt ovoer de zondagssluiting heef niets te maken met religie:

Hebben jullie er aan gedacht dat Bart Smit hier de WGBL (Wet gelijke behandeling op basis van leeftijd) overtreedt door een leeftijdsgrens te stellen? In mijn beleving is dit absoluut niet toegestaan. Daar zouden jullie wat aan moeten doen.

Hoi Jeffrey, dit hebben we gedaan. De poster is  nu aangepast door Bart Smit.