Koopzondagen toch er doorheen door afvallig lid Ieders Belang fractie

30 januari 2014

Koopzondagen toch er doorheen door afvallig lid Ieders Belang fractie

Vandaag werd na heel veel gestoei de uitbreiding van de koopzondagen naar 52 per jaar akkoord verklaard door een nipte meerderheid in de Raad. Jack Rijnders van Ieders Belang stemde tot verassing van velen anders dan de rest van zijn fractie. Zo komt er een einde aan een de politiek onwaardige klucht over de koopzondagen.

De Raad stemde al eerder een collegevoorstel weg om het aantal uit te breiden van 12 naar 52. Ook SP was tegen maar moest aanzien dat een aantal partijen onder leiding van D66 op slinkse wijze het onderwerp terugbrachten op de raadsagenda. Nu was er wel een meerderheid voor op het laatste moment. SP vroeg om hoofdelijke stemming zodat ieder raadslid persoonlijk kleur moest bekennen.

Het koopzondagenbeleid zal zeker opnieuw aan de orde komen tijdens de campage voor de raadsverkiezingen.

Lees hieronder het hele betoog van fractievoorzitter Stekelenburg:

Voorzitter,

Ik heb me in de commissie en in verschillende columns in de afgelopen maanden al flink  opgewonden over de kwestie die vanavond voorligt. Die kwestie gaat allang over veel meer dan de koopzondagen. Alle argumenten waren daarover namelijk allang gewisseld eerder vorig jaar. De volksvertegenwoordiging had gesproken en daarmee was de kous af. Dat dachten we althans. Ik vermoed dat mijn irritatie vanavond wel eens tot een hoogtepunt zou kunnen komen. Waarom al die opwinding voorzitter? Omdat we hier op een schandalige wijze voorgelogen worden.

Voorzitter, uitgerekend D66 kwam met het lumineuze idee om de ordelijke gang van de besluitvorming eens flink te tarten door met een bijzonder kinderachtig initiatief te komen en vond ook nog eens wat andere partijen om dit voorstel te steunen. Het voorstel is een pure herhaling van zetten hoewel de indieners het zullen doen voorkomen vanavond alsof dat niet zo is.

Dit voorstel is een partij die de democratie zo hoog in het vaandel heeft onwaardig. Bestuurlijke vernieuwing is  dit zeker; als je je zin niet krijgt, probeer je het gewoon opnieuw. De metafoor van een ezel die zich telkens opnieuw  aan dezelfde steen stoot dringt zich op. Laten we hopen dat het bij deze twee keer blijft.

Wanneer we de uitspraken van de volkvertegenwoordiging als hoogste orgaan niet meer respecteren, dan kunnen we de democratie wel gedag zeggen. Ik doe D66 dan ook het voorstel om de D uit hun naam te schrappen. Wat er dan over blijft zijn de 66 drogredeneringen waaruit dit initiatief is opgebouwd. Laten we er eens een aantal nader bekijken.

De openstelling op zondag heeft een gunstig gevolg voor de werkgelegenheid en maakt de bakken van de sociale dienst leger. Dit is wel meteen de meest gemene bewering uit het hele voorstel. 100% populistisch aangezien snel uit te rekenen is dat hier geen honderden banen uit ontstaan. Door een paar uur werken op zondag kom je niet uit de uitkering, zo laag zijn die ook weer niet namelijk. Het gaat ook maar om drie zondagen per maand, dus 3 keer 5 uur. Je moet een aardig uurloon hebben om van die 15 uur per maand boven het bijstandsniveau uit te komen.

Voorzitter dit brengt me automatisch op een ander punt. De vacatures zullen namelijk helemaal niet door de WIL cliënten worden opgevuld. Als deze mensen naar dit soort banen toe te leiden waren, dan was dat allang gebeurd. Maar veel belangrijker nog: de winkeliers zullen gaan voor de laagste kosten en zoals altijd proberen de grootwinkelketens voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.

Vorige week ontdekte een van onze SP-ers een vacaturetekst op het raam van Bart Smit waarin medewerkers werden gevraagd van maximaal 19 jaar oud voor de avonden en weekenden. Dit is je reinste leeftijddiscriminatie en op verzoek van ons lid werd de tekst aangepast. Maar dit is wel hoe het gaat.

Voorzitter, een van de belangrijkste verkeerde redeneringen uit het initiatief slaat op de verwachte omzetstijging door de zondagsopening. In Utrecht zijn ze er al achter dat die zondagen geen klap extra omzet opleveren. Zeker nu het crisis is gaan mensen niet extra geld uitgeven op zondag. Als ze al iets kopen op die extra dag, dan laten ze die aankoop  achterwege op andere dagen. Resultaat is alleen hogere kosten voor de winkeliers, die hun winkel moeten ophouden.

Als je discussie volgt gaat mij persoonlijk steeds meer opvallen wat er NIET in het initiatief naar voren wordt gebracht. Dit gaat over de belangen die er kennelijk achter het voorstel schuilgaan. Maar al te makkelijk hebben bepaalde partijen toezeggingen gedaan aan bepaalde winkelketens en Corio dat die zondagsopening er wel door zou komen. De belangen van de kleine lokale winkeliers wegen kennelijk niet op tegen die van de grote jongens. Dit alleen al zou voor ons voldoende reden zijn om dit voorstel weg te stemmen.

Voorzitter, mijn fractie pleit voor de terugkeer van het boerenverstand. Laten we door die machtsspelletjes heen prikken en gaan staan voor de belangen van ons allemaal. De mens is meer dan alleen consument. De kleine winkelier en zijn personeel verdienen ook een dag vrij.

Mijn laatste argument voorzitter. De indieners van het initiatief willen het doen voorkomen alsof de zondagsopening de gevolgen van de crisis kan bestrijden. In dat verband is het veelzeggend dat beide regeringspartijen PvdA en VVD dit voorstel ondertekend hebben. Zij vormen de feitelijke oorzaak van de voortdurende crisis door het consumentenvertrouwen tot nul te reduceren, de economie kapot te bezuinigen, grote groepen mensen hun economische bestaanszekerheid te ontnemen, en zij verkopen deze rampenplannen ook nog eens over de ruggen van de medewerkers en de kleine winkeliers om maar te verhullen vanuit wat voor een enorme geestelijke armoede die plannen voortkomen.

Onze inzet bij de komende verkiezingen zal zijn om het onheilige huwelijk tussen deze beide partijen zo snel mogelijk te doen struikelen. Koopzondag of niet, de ware aard van dit domme liberale beleid wordt steeds duidelijker. En daar kopen we helemaal niets voor.

Reacties

De gemeentelijke website heeft het besluit al vermeld. Nog nooit een raadsbesluit zó snel gecommuniceerd zien worden! Hou dat vast, ook bij echte oplossingen voor echte problemen!

Dank Martijn, voor het samen op trekken op dit dossier om de kleine ondernemer een stem te geven te midden van het geroep om 'meer meer meer'vanuit de vrije markt en het groot winkelbedrijf. .

Roelof de Wild
CDA

Onvoorstelbaar dat een eerder democratisch afgewezen voorstel via het opnieuw aan de orde stellen nu wel wordt aangenomen. Zoals ook in de raadsvergadering werd opgemerkt: 'Waar is het einde als dit zo kan'? Triest!

Diep triest dat een genomen besluit wordt terug gedraaid omdat een wispelturig fractielid ineens anders beslist.
Wie denkt er nog aan de winkeliers die nu gedwongen op zondag moeten werken. Leuk voor hun priveleven!

Precies de spijker op zijn F Materman. Steeds meer medewerkers worden ook al gedwongen om op zondag te werken. Slechte zaak!