Bewoners Helmkruid overhandigen 5000 handtekeningen tegen bouw woningen Oudegein

17 mei 2013

Vanavond boden de bewoners van het Helmkruid ruim 5000 handtekeningen aan tegen de bouw van woningen in Park Oudegein. Voor het eerst sprak de gemeenteraad over deze kwestie. Het college vraagt de Raad om de eerste kredieten om verdere actie te ondernemen. De bewoners zijn fel gekant tegen de plannen die het groen aantasten. Dit was ook te merken aan de volle tribune in de Raadszaal. Er waren drie insprekers namens het wijkplatform groen wonen.

De insprekers hielden elk vlammende betogen en gingen in hun verhalen in op vele argumenten. De parkeerdruk, de aantasting van het groen, de slechte communicatie met de bewoners, er was geen goed woord over voor de plannen.

Ook vanuit de commissie zelf waren er kritische geluiden, ook vanuit de collegepartijen. De SP bracht naar voren dat de wijze waarop er met de belangen van de bewoners is omgegaan, geen schoonheidsprijs verdient. Er staan verder al erg veel huizen leeg. Het aantasten van het groen is volledig onnodig.

Na de discussie in de commissie konden de insprekers nog eenmaal reageren. Geranda Roeters sprak namens het wijkplatform Groen Wonen alle volksvertegenwoordigers aan op hun plicht om naar de bewoners te luisteren. Deed boodschap leek aan te komen en leverde instemmend geknik op vanuit de commissie. Aan het eind van deze maand zal de Raad een besluit nemen over het eerste krediet voor de plannen.

Bekijk de website van Wijkplatform Groen Wonen