Raad stemt in met aanpak kinderarmoede

28 februari 2013

Raad stemt in met aanpak kinderarmoede

Vanavond stemde de gemeenteraad in met een voorstel om de kinderarmoede beter in kaart te brengen en aan te pakken. Samen met GroenLinks diende de SP een motie in om het verborgen probleem van de armoede onder kinderen zichtbaar te maken. Het kostte veel moeite de raad te overtuigen van de noodzaak van dit idee, maar uiteindelijk stemden de meeste partijen voor. Kinderarmoede is een groot en groeiend probleem dat al ruim 360.000 kinderen in Nederland raakt. Een gerichte aanpak is nodig om deze kinderen uit de anonimiteit te halen. De SP dankt de meestemmers voor hun wijsheid in deze materie.

Fractievoorzitter Stekelenburg verwoordt het succes als volgt:'Al veel te lang wordt de speciale positie van arme kinderen voor lief genomen. De toestand van deze kinderen blijft verscholen achter statistieken en nu gaan deze kinderen een naam krijgen. Dat is erg mooi'. Het voorstel behelst dat er een plan van aanpak komt en dat er dit jaar nog stappen worden ondernomen om deze problemen aan te kaarten.

Lees hieronder het betoog van de SP bij deze motie:

Op dit moment groeit een op de 9 kinderen op in armoede. ruim 360.000 kinderen ondervinden de kwalijke gevolgen van een maatschappelijke achterstandspositie. Deze achterstand uit zich in een tekort aan goed voedsel, slechtere gezondheid, minder kunnen meedoen aan de samenleving en bijvoorbeeld een lager opleidingsniveau.
Voorzitter, kinderen zijn per definitie niet verantwoordelijk voor hun achterstandssituatie, zeker niet op jonge leeftijd. Ook niet altijd kunnen de ouders verantwoordelijk gehouden worden, soms zit het leven gewoon tegen en het resultaat momenteel is dat 1 op de 9 kinderen niet kan meekomen.

Armoede, en zeker armoede onder kinderen is een probleem dat zichzelf verborgen houdt en vaak alleen naar buiten komt in algemene statistieken waarbij het betreffende kind anoniem en op de achtergrond blijft. Het wordt steeds duidelijker dat een probleem als kinderarmoede niet aangepakt kan worden wanneer er geen gerichte actie is om dit probleem op te pakken. Maar al te gemakkelijk blijft het probleem, en daarmee het kind, uit beeld waardoor er geen beter perspectief wordt geschapen. Voorzitter dat mogen wij ons niet laten gebeuren.

De rekenkamer schetst een goed beeld van het armoedebeleid in Nieuwegein; er waren positieve uitkomsten waar we blij mee mogen zijn. Maar ook in het rapport van de rekenkamercommissie is er geen specifieke aandacht voor het kind dat in armoede leeft. De SP acht het van het grootste belang dat deze problematiek snel meetbaar wordt gemaakt en dat er gerichte actie op komt, daar waar dat niet al gebeurt.

Boven alles voorzitter, is het van groot belang dat de Raad stelling neemt tegen dit maatschappelijk probleem en uitspraak doet over de onwenselijkheid van kinderarmoede. Me dunkt dat dit een onderwerp zijn moeten zijn dat niet door politieke kleur wordt beïnvloed. Geen enkele politieke partij zou dit probleem mogen laten liggen en met name voorzitter, omdat zoals ik net al schetste, het kind zelf niet verantwoordelijk gehouden kan worden. Met andere woorden: het kind heeft ons als bestuurders nodig.

Uiteraard rust er een verantwoordelijkheid bij de ouders om hun kinderen een goede toekomst te geven en ervoor te zorgen dat hun kinderen kunnen meekomen in de samenleving. Echter ook hier geldt dat deze ouders ondersteund dienen te worden waar nodig, de overheid heeft een belangrijke taak om enerzijds voorwaarden te scheppen en tegelijkertijd de ouders een duwtje in de goede richting te geven. Dit alles vereist een heldere en beleidsmatige aanpak waarbij gestuurd wordt op het oplossen van problemen. Dit vereist ook een aanpak die voortkomt vanuit het besef dat de kinderen van Nieuwegein ons nodig hebben.

Voorzitter, ik wil maar alvast een voorschot nemen op eventuele opmerkingen dat als we de ouders van kinderen maar aan het werk helpen, dat dan de armoede vanzelf oplost. Uiteraard zijn -het hebben werk en voldoende inkomen- cruciaal, maar de praktijk leert ook dat armoede een groeiend probleem is onder werkende mensen. In elk geval is het hebben van werk van de ouders geen garantie dat het kind uit de armoede blijft.

Om dit probleem op de juiste manier te adresseren, vraagt de SP vandaag om een plan van aanpak dat nog dit jaar zijn beslag dient te krijgen. De raad dient goed geïnformeerd te zijn over kinderarmoede en de raad dient te weten wat het college hierin wil bereiken- en bereikt heeft.

Op het gebied van kinderarmoede zou er een nieuw soort peilstok moeten komen die periodiek in de gemeentelijke motor wordt gestoken en de Raad kan vertellen hoe de aanpak van armoede onder kinderen ervoor staat. Met onze motie vanavond vragen we om het opzetten van een gericht beleid dat het meten van dit probleem en de uitwerkingen van de oplossingen mogelijk maakt. Ik reken op een brede steun voor ons voorstel, mede namens de kinderen van Nieuwegein.