Grootse thuiszorg manifestatie in de Blokhoeve Nieuwegein

4 februari 2013

Grootse thuiszorg manifestatie in de Blokhoeve Nieuwegein

Op vier februari kwamen uit alle hoeken van Nederland maar liefst 1600 thuiszorgers en sympathisanten naar Nieuwegein om hun ongenoegen kenbaar te maken over de voorgenomen kabinetsplannen. Die plannen komen er op neer dat de thuiszorg met 75% wordt gereduceerd met als enige argument: het besparen van euro’s.

De botte bijltactiek van deze PvdA/VVD regering betekent voor de thuiszorg dat vele duizenden hulpbehoevenden van de één op de andere dag aan hun lot worden overgelaten en dat er naar schatting 100.000 werkenden de uitkering in worden gejaagd.

Emile Roemer en Renske Leyten waren uiteraard ook aanwezig om steun te verlenen aan de actie.

De hal aan de Blokhoeve puilde letterlijk uit. Met busladingen tegelijk waren thuiszorgers afgereisd naar Nieuwegein. Op het programma stond een discussie met Tweede Kamerleden over de thuiszorgproblematiek. PvdA was sportief genoeg om te verschijnen, maar de VVD liet het helemaal afweten. Ook aanwezig waren CU, CDA, Groen Links en de SP.

Het hoeft geen betoog dat vooral de PvdA kon rekenen op veel kritiek vanuit de zaal. Het is dan ook deze partij die, samen met de VVD, dit asociale beleid uitdraagt, een beleid dat helemaal haaks staat op beloften zoals die door Diederik Samsom tijdens de afgelopen verkiezingscampagne zijn gedaan.

Aan het eind van deze AbvaKabo bijeenkomst kondigde de bond aan de regering een ultimatum te gaan stellen. De huidige bezuinigingsplannen moeten van tafel, de werknemers hebben recht op een fatsoenlijke beloning en er moet een basis tarief worden vastgelegd om de kwaliteit van thuiszorgwerk te kunnen garanderen.

De handtekeningenacties gaan zeker door tot aan de grote demonstratiedag in Den Haag op 6 april aanstaande. Klik hier om uw handtekening te zetten!

Teken de online petitie tegen de afbraak van de thuiszorg

Roemer en Leijten steunen strijd voor behoud van de thuiszorg