SP luidt de alarmklok over dreiging wegvallen onderkomen voedselbank

9 augustus 2012

SP luidt de alarmklok over dreiging wegvallen onderkomen voedselbank

Deze week stelde de SP vragen over de voedselbank in IJsselstein die een depot in Nieuwegein geeft op de Diepenbrocklaan. De gemeente heeft aan de voedselbank aangegeven dat het depot dient te sluiten 1 juli volgend jaar. De ruimte zou gebruikt gaan worden voor een andere bestemming. De SP snapt niet waarom de gemeente dit doet en vraagt opheldering. De gemeente moet binnen 30 dagen antwoorden.

Fractievoorzitter Stekelenburg:'Het voedseldepot IJsselstein heeft een locatie in Nieuwegein waar de niet bederfelijke waar opgeslagen wordt. Deze locatie zal mogelijk verdwijnen als de gemeente er een andere bestemming aan geeft. Omdat de voedselbank niet over middelen beschikt om panden te kopen of te huren, is men afhankelijk van de overheid voor ondersteuning. Als het aan ons ligt, komt er snel duidelijkheid over een permanent onderkomen'.

Hieronder de vragen die SP stelde aan het college van B&W:

1. Klopt het dat het college de locatie aan de Diepenbrocklaan opheft voor de voedselbank in het voorjaar van 2013? Zo ja, wanneer precies?

2. Waarom kiest het college ervoor in dat geval om de locatie aan de voedselbank te ontnemen?

3. Klopt het dat het college heeft aangegeven dat de voedselbank zelf voor een nieuw onderkomen dient te zorgen? Indien dat zo is, bent u met ons van mening dat de voedselbank hier niet toe in staat geacht dient te worden, gezien de zeer beperkte financiƫle middelen van de organisatie?

4. Heeft het college contact met de gemeente IJsselstein over de kwestie, op die manier dat er gezamenlijk naar een oplossing wordt gezocht? Zo ja, waar bestaat dit contact uit? Zo nee, waarom niet?

5. Is het college met de SP van mening dat de voedselbank, zeker in deze economisch slechte tijden een goed onderkomen verdient?

6. Is het college tevens van mening dat de lokale overheden een verantwoordelijkheid hebben om de voedselbanken in Nederland te ondersteunen? Zo ja, hoe ziet het college deze verantwoordelijkheid? Zo nee, waarom niet?

7. Klopt het dat het college andere bestemming voor het bewuste pand aan het zoeken is? Zo ja, welke bestemming denkt het college aan het pand te kunnen geven en welke partijen heeft het college daarbij op het oog?

8. Waarom kan de voedselbank niet gewoon blijven op de locatie aan de Diepenbrocklaan?