SP Nieuwegein stemt voor nieuw verkiezingsprogramma op historisch congres

1 juli 2012

SP Nieuwegein stemt voor nieuw verkiezingsprogramma op historisch congres

Zaterdag 30 juni hield de SP in Den Bosch haar grote verkiezingscongres. Uit Nieuwegein was een behoorlijke afvaardiging aanwezig. Zoals dat bij een grote echt democratische partij hoort vormde het congres een passend sluitstuk van een uitvoerige inspraakronde, waarbij alle SP leden in het land de gelegenheid hebben gehad hun mening te geven over het concept verkiezingsprogramma en de Tweede Kamer kandidatenlijst.

Wat zaterdag resteerde was een concept verkiezingsprogramma waarover door de afdelingen een kleine 600 wijzigingsvoorstellen waren ingediend. In eerste en tweede termijn werd uitgebreid hoor en wederhoor toegepast. Indieners en programmacommissie kregen volop de gelegenheid voors en tegens van de ingediende voorstellen aan de congresgangers voor te leggen.

Het laatste woord was uiteindelijk natuurlijk aan het congres. En het eindresultaat mag er zijn. De SP heeft een verkiezingsprogramma dat onverbloemd en duidelijk kiest voor echte sociale weg uit de crisis. De passende congresafsluiting was voor Emile Roemer, de nummer één op een uitstekende Tweede Kamer kandidatenlijst. Voor een enthousiaste zaal maakte hij nog maar eens duidelijk welke heldere keus de kiezer op 12 september kan maken: eindelijk sociaal of nog meer aso liberaal.
De campagne kan nu echt los, op weg naar een socialer Nederland!