Raad stelt nieuw vergaderstelsel vast

31 mei 2012

Raad stelt nieuw vergaderstelsel vast

Oude koek of vernieuwing? De termen ouderwets en modern betekenen weinig meer in de politiek, zo vaak zijn ze gebruikt om de beeldvorming te sturen en bepaalde partijen of groepen weg te zetten als ouderwets, of zelfs te modern. Vandaag werd in de gemeenteraad besloten over een nieuwe manier van vergaderen. Is er dan echt iets nieuws onder de zon? Eigenlijk niet. Er is vooral veel vergaderd over het vergaderen, dat zegt al genoeg. Maar er zijn wat lichtpunten. Met een overtuigend verhaal probeerde fractievoorzitter Martijn Stekelenburg de zaak uiteen te zetten. Lees verder voor het betoog..

De SP houdt niet van vergaderen, maar het is een noodzakelijk kwaad. Aan het einde van die besprekingen wordt er gestemd, en dat is goed. Zo laat de SP haar invloed gelden. De manier waarop vergaderd wordt zal wel nooit veranderen. Sommigen zijn voor, anderen tegen, de uitkomst ligt meestal al vast. Als er winst te behalen is in dit proces, is het wel dat de politiek dichter bij de burger wordt gebracht.

Vanavond werden wat vergadervormen vastgesteld waarin burgers een grotere rol kunnen spelen. Maar daar is wel wat voor nodig! Lees hieronder het betoog van de SP:

Voorzitter, de SP zei het al toen het circus rond de vergadermodellen los ging: ”wij verwachten hier heel weinig van”. Dat was enigszins cynisch dat zal ik meteen toegeven. De voorstellen die we vandaag aannemen, brengen ons grotendeels terug naar de situatie voor het circus. En daar is niks mis mee.
Er zijn wel winstpunten. De introductie van de informatieavond die verschillend ingevuld kan worden, dat is winst. We hebben er als SP al meerdere keren succesvol gebruik van gemaakt. Deze vorm bevalt ons zeer, zeker omdat het de burger dichter bij de politiek brengt. Dat was ons enige doel bij de hele exercitie over de vergadervormen en we hopen dat we de raad het goede voorbeeld hebben kunnen geven. Ik geeft de raad wat dat betreft nog wel een dringende tip mee:

Als je de raadszaal vol wilt hebben met betrokken bewoners, dan is een uitnodigingsbrief sturen niet genoeg. Zowel als bij de bouwplannen voor de van Heukelumstraat als bij de Sluyterslaan, zijn we bij de mensen aan de deur geweest en hadden we ze vooraf al gesproken in buurthuizen of bij de mensen thuis. Dit een les die in niet genoeg kan herhalen: Als je de kloof tussen burger en politiek wilt dichten, zul je echt de stad in moeten en uit de ivoren torens moeten komen. Wij moeten de mensen opzoeken, dat is onze taak als volksvertegenwoordiger, het is de enige manier die werkt ook. Anders waren de tribunes in eerdergenoemde gevallen leeg gebleven.

Voorzitter, goed ook dat we met onze tijd meegaan en de sociale media toelaten in onze raad. Ik zal er direct over twitteren straks. We worden wat losser en dat mag wel eens in deze stijve boel.
De vergaderwoede blijft hier bestaan, en daar ontkomen we niet aan. Het is de fracties zelf om hun verantwoordelijkheid te nemen voor een zinnig en inhoudelijk debat. Dat is en blijft altijd ingewikkeld in Nieuwegein gezien onze samenstelling. Het doet mij dan ook grote deugd dat nu is besloten dat de raadsleden in eerste termijn vanaf het spreekgestoelte spreken. En ook dat men voor interrupties van de stoel moet komen en naar voren moet lopen. Ikzelf hoop vurig dat hiermee een goede en functionele drempel wordt opgeworpen voor raadsleden die ongenuanceerde, niet inhoudelijke, of zelfs beledigende interrupties willen plegen.

Zomaar wat roepen vanaf de eigen plek is er niet meer bij. Ik ben verheugd dat het presidium mijn aanbeveling heeft overgenomen. Laten we hopen dat we hiervan de vruchten plukken. Voorzitter, op de gevaar af dat onze lokale SP afdeling de VerSPilmeter weer uit de kast trekt, graag wel die interruptiemicrofoons wat beter opstellen. Een nette werkbare opstelling is de raad wel waardig en in dit geval is voor de raadsleden zelf en niet de wethouders, die hier maar te gast zijn. Voorzitter, mijn fractie stemt in met de voorstellen, dat moge duidelijk zijn. Verder zeg ik nu uit vanuit mijn tenen: ‘En we gaan over tot de orde van de dag’.