Manifestatie wij zijn de Thuiszorg

10 maart 2012

Manifestatie wij zijn de Thuiszorg

Op 6 maart boden ABVAKABO, FNV en Wij zijn de Thuiszorg de leden van de Eerste Kamer een petitie aan met 15.000 handtekeningen. De petitie behelsde het verzoek de wetten van Agnes Kant en Renske Leijten aan te nemen die de huishoudelijke thuiszorg uit het slop moeten halen. Door de Europese aanbesteding in de huishoudelijke zorg, in het leven geroepen in 2007 bij de invoering van de WMO, draait de thuiszorg alleen nog om geld en worden cliënten én thuishulpen gekort op hulp en salaris.

De Nederlandse gemeenten zijn inmiddels begonnen aan hun zogenaamde kanteling. Dat wil zeggen dat zij cliënten herindiceren om te bezuinigen op zorg. Het toverwoord hierbij is “regie”. Iedereen die de regie zelf over zijn/haar huishouden kan voeren krijgt een lagere indicatie, oftewel minder zorg, of, in het ergste geval, helemaal geen zorg meer. De gemeenten bedienen zich van consulenten die speciaal getraind worden op het voeren van “moeilijke” gesprekken met hulpbehoevenden die zij gaan vertellen dat de gemeente hun hulp gaat verminderen of stopzetten. Dit gaat met de botte bijl. Mensen die zelf niets (meer) kunnen doen in hun huishouding krijgen bijvoorbeeld te horen dat hun thuishulp niet meer hoeft te koken, af te wassen of op te ruimen omdat daar resp. tafeltje-dekje, vrijwilligers of afwasmachines voor zijn.

(Op de website van de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) vertellen de gemeenten elkaar hoe goed ze wel niet met hun kanteling bezig zijn.)
Ook worden cliënten gebeld met de vraag hoe het met ze gaat. Antwoorden ze “goed” dan komt er een schrap door hun zorguren.

De zorgaanbieders, de thuiszorgbedrijven, gaan onder het mom van “wat de gemeente niet betaalt, kunnen wij onze mensen niet uitbetalen” korten op salarissen van de thuishulpen. Wanneer je in functiegroep 15 zit, kun je kiezen: lager salaris of weg bij je laag geïndiceerde cliënten. Of je met die mensen een band hebt opgebouwd, of zij jou vertrouwen en aan jou gewend zijn, of zij oud zijn of erg ziek, het zal de gemeente en de thuiszorgorganisatie een rotzorg zijn. Geld is het enige dat telt.

Agnes Kant heeft zo’n 2 jaar geleden een wetsvoorstel ingediend om de Europese aanbesteding in de thuiszorg van tafel te halen. Renske Leijten heeft aanvullende wetsvoorstellen gedaan voor een basistarief in de thuiszorg, gebaseerd op reële kosten (waarin ook fatsoenlijke salarissen op grond van de CAO VVT zijn verdisconteerd) en voor het oormerken van WMO gelden door de gemeenten. Dat betekent dat WMO gelden uitsluitend aan zorg mogen worden besteed en niet meer aan bijvoorbeeld het rolstoeltoegankelijk maken van een gemeentehuis. De Tweede Kamer heeft deze wetten aangenomen. Nu is de beurt aan de Eerste Kamer. Renske Leijten is 6 maart begonnen aan de verdediging van haar wetsvoorstellen.

De manifestatie in Den Haag en de handtekeningenactie die overal in Nederland is gevoerd heet dan ook “voor een menselijke thuiszorg”. Ook in Nieuwegein zamelden wij van “Wij zijn de thuiszorg” samen met de SP-actiegroep handtekeningen in op City Plaza en van deur tot deur. Dat leverde ruim 700 handtekeningen op. Opvallend was hoeveel mensen zich herkenden in de thuiszorgproblematiek. Velen hebben familieleden, ouders of grootouders die zorg hebben gekregen en die daarop nu gekort worden. In Den Haag trad het cabaret “De Gemeentereiniging” op, met actuele teksten. Omdat “Wij zijn de thuiszorg” inmiddels een landelijk karakter heeft gekregen, herkenden veel collega’s uit o.a. Rotterdam, Utrecht, Breda en Haarlem elkaar.

ABVAKABO FNV CAO-onderhandelaar Wim van der Hoorn gaf de inhoud van de actie weer, een lid van de cliëntenraad uit Breda was er en vertelde hoe hard het gemeentelijke beleid aankomt. Ook Annemarieke Koot uit Utrecht, Anita Kuipers uit Haarlem (onlangs op Zembla) en ikzelf konden ons verhaal doen vanuit onze praktijk als thuishulpen. Ook de thuiszorgtroubadour uit Breda gaf zijn lied ten beste. Ook Agnes Kant was als toehoorder aanwezig.

Intussen kwamen enkele Eerste Kamerleden van de PVV-fractie ons vertellen dat zij vóór de wetten Kant/Leijten zouden stemmen. Hierna zijn we met zo’n 30 mensen naar het Binnenhof getrokken en hebben we onze petitie en handtekeningen aangeboden aan de Eerste Kamer-leden. Al met al een warme, een prima actie zowel bij ons in Nieuwegein als in Den Haag.
Medeleden van de SP en bestuurders van ABVAKABO FNV, bedankt voor jullie inzet!

Elly Manschot

Wij zijn de Thuiszorg