SP in actie voor de thuiszorg

27 februari 2012

SP in actie voor de thuiszorg

Op dinsdag 6 maart zal de Eerste Kamer de SP-initiatiefwetten van Renske Leijten behandelen. Met deze wetten moet een einde komen aan de marktwerking in de thuiszorg. Agnes Kant wist met dezelfde voorstellen in mei 2010 al een Kamermeerderheid achter zich te krijgen. Door de marktwerking is de huishoudelijke zorg steeds meer onder druk komen te staan. Goedkope aanbestedingen leiden tot tarieven ver onder de kostprijs. Er wordt bezuinigd op personeel, banen staan op de tocht en schalen worden verlaagd. Cliënten krijgen te maken met steeds wisselende hulpen. De signalerende functie verdwijnt, de kwaliteit holt achteruit. De wetten-Leijten zijn bedoeld om dat allemaal terug te draaien.

‘Wij Zijn de Thuiszorg!’ en ABVAKABO FNV zijn een landelijke petitie actie gestart om de Eerste Kamerleden te bewegen voor de wetten van Leijten te stemmen. Dat gebeurt zowel digitaal als via lijsten op papier die mensen kunnen invullen. De SP ondersteunt deze petitie van harte en roept iedereen die de thuiszorg een warm hart toedraagt op om te tekenen.

Op 3 maart zullen wij dan ook op City Plaza actie gaan voeren om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen. Alle handtekeningen zullen tijdens een grote manifestatie op 6 maart in Den Haag worden aangeboden aan de Eerste Kamerleden. Daar zullen wij als SP ook bij zijn.

www.wijzijndethuiszorg.nl

www.zorggeenmarkt.nl