Raad stemt unaniem in met voorstel terugdringen kosten openingsfeest stadshuis

1 juni 2011

Raad stemt unaniem in met voorstel terugdringen kosten openingsfeest stadshuis

Deze week maakte de gemeente bekend dat het openingsfeest voor het nieuwe stadhuis en het theater € 150.000 gaat kosten. Dit schoot SP in het verkeerde keelgat en besloot een voorstel in te dienen om dit bedrag terug te brengen tot € 50.000. "Dit is nog steeds een hoog bedrag maar beter uit te leggen aan Nieuwegein", aldus fractievoorzitter van SP Martijn Stekelenburg. De gemeenteraad schaarde zich achter het voorstel en alle partijen stemden voor. Het was iedereen duidelijk dat zo'n duur feest niet te verkopen is in tijden van bezuinigingen.

SP heeft er begrip voor dat een groot feest dat voor alle inwoners is bedoeld veel geld kost. Evengoed mag de raad niet het signaal negeren dat het voor minder moet én kan. Het feest dreigde enorm groots te worden opgezet met een grote artiest waardoor het al snel duur wordt. Stekelenburg:"Als we lokaal een feestje hebben voor Nieuwegein kunnen we net zo goed Nieuwegeinse artiesten vragen om op te treden. Dat is net zo gezellig en past beter bij het idee achter een dergelijk evenement". In het nieuwe voorstel wordt de bijdrage aan het feest van de gemeente van €110.000 teruggebracht tot €50.000. Bijdragen van andere instanties kunnen het bedrag nog hoger maken. "In elk geval wordt er minder gemeenschapsgeld ingezet en dat is wat we wilden", aldus Stekelenburg
Schoorvoetend gaf het college toe aan het verzoek van de raad. Vervolgens gingen alle handen omhoog bij het stemmen over de motie.