GGZ in actie in Den Haag

30 juni 2011

GGZ in actie in Den Haag

Zeker 10.000 mensen waren woensdagmiddag 29 juni aanwezig op het Malieveld in Den Haag om te protesteren tegen de voorgenomen bezuinigingen in de Geestelijke Gezondheids Zorg (GGZ).Er werd stelling genomen tegen het invoeren van een eigen bijdrage voor patiënten. Patiënten die door hun ziekte maar al te vaak zijn aangewezen op een karige uitkering en met een eigen bijdrage naar verwachting helemaal zullen afzien van noodzakelijke professionele hulp. Met alle gevolgen van dien.

De rampzalige plannen van VVD, CDA en PVV werden door vele sprekers dan ook als asociaal bestempeld. Opvallend van de bijdrage van Hannie van Leeuwen, prominent CDA lid en tot voor kort bestuurslid van die partij. Zij wees er op dat de sterkste schouders de zwaarste laten moeten dragen en dat haar CDA dat solidariteitsbeginsel met deze en andere bezuinigingen helemaal heeft losgelaten. Zij toonde zich voor een enthousiaste menigte een CDA’er die nog wel beschikt over een sociale en rechtvaardige inborst, op christelijke leest gestoeld, dit in tegenstelling tot veel van haar partijgenoten. Vanuit Nieuwegein was er een delegatie van Altrecht naar Den Haag afgereisd en een kleine afvaardiging van de Nieuwegeinse SP.