SP stelt vragen over geringe aantal jongerenwerkers

11 december 2010

SP stelt vragen over geringe aantal jongerenwerkers

In het verkiezingsprogramma van de SP stond dat Nieuwegein behoefte heeft aan extra jongerenwerkers. Veel partijen onderschreven dit idee en gaven aan dat voor bijvoorbeeld het bestrijden van jongerenoverlast ambulant jongerenwerkers nodig zijn. Uit de Najaarsnota van dit jaar bleek dat er nog maar één deeltijdpositie is voor het ambulant jongerenwerk.

Het college gaf naar aanleiding van vragen van de SP aan dat er voor jongerenwerk nog maar 1400 uur per jaar is begroot. Dit lijkt heel wat maar is feitelijk minder dan één arbeidsplaats. Daar waar de gemeente zegt jeugdproblematiek serieus te nemen, wordt dit niet ondersteund met een goed beleid. Ook wordt dit jaar weer €20.000 euro uit het jongerenbudget gehaald om een omstreden eindejaarsfeest te houden. Vorig jaar werd veel geld gestoken in een groots eindejaarsfeest, terwijl er maar enkele tientallen bezoekers kwamen.

SP heeft opgeroepen om na dit eindejaar het houden van dergelijke feesten definitief te evalueren. Fractievoorzitter Stekelenburg van SP:"Het is hoog tijd dat we ophouden met het verspillen van de toch al krappe jongerenbudgetten. En wanneer de gemeente maar één deeltijd jongerenwerker inzet, moet ook niet verwacht worden dat dat veel uithaalt. Het is bizar om te zien hoe het college het een zegt- en het ander doét".

Lees meer over onze plannen voor jongeren