Collegepartijen Nieuwegein verlagen wettelijk minimum loon

1 december 2010

Collegepartijen Nieuwegein verlagen wettelijk minimum loon

Hoewel het wettelijk minimum loon landelijk wordt vastgesteld, hebben veel gemeenten een manier gevonden om dit loon kunstmatig te verlagen. Ook in Nieuwegein wordt binnenkort een participatieverordening vastgesteld waarin een aantal regelingen worden samengebracht. De mensen die in een bijstandsuitkering zitten, of onder de Wet Inburgering of de Wet Educatie Beroepsonderwijs vallen, kunnen straks te werk gesteld worden beneden het wettelijk minimum. Vanuit de gedachte dat mensen ‘moeten werken voor hun uitkering’, zullen veel mensen moeten aanvaarden dat zij voltijd werken en er nauwelijks iets extra aan overhouden.

In Nieuwegein dreigt ook een voorstel te worden aangenomen om deze mensen voor onbepaalde tijd te werk te stellen. Hoewel de insteek van de regeling is om mensen aan een reguliere baan te helpen, zal dat in veel gevallen onhaalbaar zijn. Als enige extra beloning kunnen deze mensen een premie van €250 per half jaar tegemoet zien.

Fractievoorzitter Stekelenburg:”Hier gaan we niet mee akkoord natuurlijk. Op deze manier wordt wel heel gemakkelijk het wettelijk minimum ondergraven. Dat hebben we niet voor niets vastgesteld. SP vindt dat werk moet lonen. In de discussie roepen mensen al snel dat iedereen moet werken voor zijn uitkering. Maar al te gemakkelijk gaat men voorbij aan persoonlijke omstandigheden van de betrokkenen. Gevolg is dat mensen voor onbeperkte tijd aan het werk zijn zonder extra beloning. Dat is niet eerlijk. In het kader van participatie kunnen mensen best drie maanden met een extraatje ingezet worden in een participatiebaan. Maar wanneer ze dat drie maanden hebben gedaan, moeten ze gewoon aangenomen worden en een gewoon salaris krijgen. Als mensen moeten werken voor hun uitkering, moeten de uitkeringen ook op het niveau van het wettelijk minimum loon zitten. Maar voor dat argument is in de discussie geen ruimte”.

SP zal bij de besluitvorming over de verordening voor participatie met een wijzigingsvoorstel komen. “We accepteren niet dat het wettelijk minimum geweld wordt aangedaan”, aldus Stekelenburg.