SP motie aangenomen: behoud van buurtwinkelcentra

25 november 2010

SP motie aangenomen: behoud van buurtwinkelcentra

Vanavond stemde de raad unaniem in met een voorstel van de SP om de kleinere buurtwinkelcentra te behouden. In de visie over de detailhandel die aan de orde was, werden te weinig garanties gegeven voor het behoud van winkelvoorzieningen in de buurt. SP overtuigde de raad van het belang van winkels op loopafstand voor alle Nieuwegeiners. Het voorstel werd door alle partijen ondersteund.

Fractievoorzitter Martijn Stekelenburg vertelt:"Voor de SP is het heilig dat er in de toekomst voldoende voorzieningen in de buurt aanwezig blijven. De visie van de collegepartijen gaat vooral over het Stadshart en verder willen ze Muntplein groter maken. Daar is dan op zichzelf niets mis mee. Maar de kleine winkelcentra zijn even belangrijk. Ouderen met een rollator moeten ook snel een pak melk kunnen halen".

In de motie die SP indiende spreekt de raad zich uit voor behoud van de kleine wijkwinkelcentra. Dat is een mooi resultaat gezien de ontwikkelingen waarbij de schaalvergroting alleen maar toeneemt. Lees hieronder het betoog van de SP in de raadsvergadering.

Voorzitter, al eerder spraken we over de visie op de winkels in Nieuwegein en de SP heeft toen denk ik duidelijk gemaakt welke waarde wij hechten aan winkels op loopafstand. Iedereen moet in de eigen wijk een snelle boodschap kunnen doen.

Wanneer je kijkt naar de letter van het besluit waar we straks over gaan stemmen, is daar niet zo veel mis mee. Toch heeft de SP aarzeling om zomaar voor te stemmen.

In de nota zelf en in de beantwoording van de zienswijzen spreekt het college herhaaldelijk over de kleine buurtwinkelcentra. De termen die dan gebruikt worden zijn niet mis. Herstructureren en afbouwen worden in één adem genoemd met deze kleine winkelcentra. Echter in het besluit staat alleen dat de bestemmingsplannen waarin deze centra staan geconsolideerd worden. Dat is weer prima, er hoeft niet uitgebreid te worden in deze gebieden wat de SP betreft. Maar ze moeten wel blijven bestaan.

In de nota staat dat het huidige beleid achterhaald is en supermarkten niet meer kunnen overleven als ze niet kunnen uitbreiden. Twee dingen daarover voorzitter:

Ten eerste, ik geloof daar niet zo in. De supermarkten worden goed bezocht. U zou de supermarkt bij op de hoek eens moeten zien op zondag. Drukker dan doordeweekse dagen en de schappen zijn geheel leeg na afloop.

Ten tweede, indien het zou kloppen dat de supermarkten het niet kunnen overleven, dan steunt dat ons pleidooi voor de schaalverkleining. Het zou de kleinere ondernemer wellicht meer kans bieden om zich te vestigen in de buurtwinkelcentra. Dat komt de diversiteit ten goede en is goed voor het ondernemersklimaat.

Alles overwegende voorzitter: We zijn er niet helemaal gerust op dat het college hetzelfde bedoelt als wij. Maar de letter van het besluit geeft ook geen aanleiding om tegen te stemmen. Wij dienen een motie in waarin de raad zich uitspreekt voor het belang van voldoende buurtwinkels. Misschien dat zo onze ongerustheid kan worden weggenomen.