Fractie bezoekt wipwatermolen in Natuurkwartier

6 november 2010

Fractie bezoekt wipwatermolen in Natuurkwartier

De wipmolen in het Natuurkwartier

Vandaag op deze mooie zaterdagmorgen was SP uitgenodigd voor een rondleiding in en om de Wipwatermolen in het Natuurkwartier. Deze eeuwenoude molen is in de afgelopen jaren verplaatst van het einde van de Herenstraat naar het Natuurkwartier en geheel gerenoveerd. De molen is bijna geheel in de oude glorie hersteld, behalve dat hij momenteel geen functie vervuld. De fractie nam een kijkje en leerde veel over het molenaarsvak.

De Wipwatermolen is een poldermolen die het water uit de polder wegmaalt. Op dit moment heeft de molen geen functie. De mogelijkheden worden onderzocht om de molen weer in bedrijf te stellen door uitgravingen te doen rondom de molen en hier water in te zetten en zo de echte functie terug te geven. Hier zijn uiteraard grote sommen geld voor nodig. Het Utrechts Landschap dat eigenaar is van de molen buigt zich over de kansen om de glorie van weleer terug te brengen in het Natuurkwartier.

De molen dient in de wind gedraaid te worden om zoveel mogelijk omslagen te bereiken. Eerst moeten de wieken stil gezet worden. Met een ingenieus katrollensysteem en een zware balk worden de wieken stilgezet. Molenaar Ton van der Heiden legt alles uit. Je wordt zomaar geen molenaar. Het examen is erg zwaar en vereist veel kennis en vaardigheden.

Fractievoorzitter Martijn bedient de touwen die de wieken afremmen:
Martijn zet de wieken stil

Met een enorm rad aan de voorkant van de molen, kan het zogenaamde bovenhuis van de molen waar de wieken aan vast zitten, worden gedraaid. Dat gaat niet vanzelf! Wanneer de wind uit tegengestelde richting waait, moet de molen in zijn geheel worden omgezet.

Ook werd een kijkje genomen in het bovenhuis waar enorme raderen de molen in beweging zetten, aangedreven door de wieken.

Raadsleden Martijn en Hans wagen de klim naar boven

Aan de binnenkant is de molen ook indrukwekkend. Het is nauwelijks te begrijpen hoe mensen dit in de 17de eeuw in elkaar hebben kunnen zetten

Wanneer het te hard waait, maakt de molen te veel bewegingen. De zeilen op de wieken worden dan omgeslagen zodat de molen minder wind vangt. Dit is net als op een zeilboot. Dat omslaan van die zeilen vereist dat je in de wieken klimt. Je moet geen hoogtevrees hebben als molenaar! Als het begint te stormen moeten de zeilen in een aantal minuten omgeslagen worden.

Lees meer over de molen op de site van Het Utrechts Landschap