SP stelt vragen over snelheidsovertredingen Utrechtsestraatweg

11 oktober 2010

SP stelt vragen over snelheidsovertredingen Utrechtsestraatweg

In de afgelopen maanden bereikten de SP een aantal klachten over flinke snelheidsovertredingen op de Utrechtsestraatweg op het traject tussen de Harmonielaan en de Remiseweg. Met name chauffeurs van Connexxion zouden regelmatig met zeer hoge snelheid over de weg razen. Aangezien deze weg een belangrijke fietsroute is, wil de SP van de gemeente weten welke maatregelen er getroffen zullen worden.

Fractievoorzitter Stekelenburg:"Al jaren is bekend dat deze weg favoriet is bij veel automobilisten om het gaspedaal eens flink in te trappen. Ook chauffeurs van Connexxion doen dit met regelmaat. Er ontstaan vaak gevaarlijke situaties. We hebben zelfs al gehoord van chauffeurs die, om een groep fietsers snel te kunnen inhalen, aan de verkeerde kant van de vluchtheuvel gaan rijden. We vragen het college van B&W om hier snel tegen op te treden".

Hieronder ziet u de schriftelijke vragen die SP vandaag stelde aan burgemeester de Vos:

Geacht college,

Al in 2009 stelde SP mondelinge vragen over de snelheidshandhaving op de Utrechtsestraatweg. Er bereikten de fractie berichten over veel te hard rijden, met name ook door buschauffeurs van Connexxion. De toenmalig wethouder deed de toezegging om deze zaak mee te nemen, maar sindsdien is er geen bericht meer terug gekomen vanuit het college. Omdat de situatie op de bedoelde weg voortduurt, komt de SP op de zaak terug.

De SP-fractie heeft naar aanleiding van het bovenstaande de volgende vragen:

1. Is het college bekend met het feit dat er regelmatig hard gereden wordt op de Utrechtsestraatweg tussen de Harmonielaan en de Remiseweg, met name ook door buschauffeurs van Connexxion? Zo ja, heeft het college hier al stappen tegen ondernomen en welke? Zo nee, welke maatregelen gaat het college treffen?

2. Is het college bekend met het feit dat bepaalde Connexxion chauffeurs regelmatig met hun privé-auto gebruik maken van de sleutel die de zogenaamde ‘rising step’ bedient, en zo onterecht gebruik maken van deze doorgang? Indien ja, welke stappen heeft u hiertegen ondernomen. Indien nee, welke stappen gaat het college zetten?

3. Is het college bekend met het feit dat bussen die buiten de dienstregeling rijden zich doorgang verschaffen van en naar Utrecht via de ‘rising step’? Is het college van mening dat dit is toegestaan? Zo nee, welke maatregelen gaat college treffen om hier tegen op te treden?

4. Is het college van mening dat de Utrechtsestraatweg een belangrijke doorgaande fietsroute is voor het traject Nieuwegein-Utrecht? Zo ja, welke maatregelen gaat u treffen om de verkeersveiligheid te verbeteren?

5. Is het college met de SP van mening dat het een goed idee is om het bedoelde traject flitspalen in te zetten om de soms excessieve snelheiden van voertuigen te beteugelen?