collegepartijen kiezen voor onnodig extra beton

28 oktober 2010

collegepartijen kiezen voor onnodig extra beton

Ondanks de pogingen van de SP om de gemeenteraad van het plan af te brengen, werd vanavond een plan aangenomen voor aanleg van een fietsbrug over de Plofsluis. Maar liefst 2 miljoen Euro verdwijnt hiermee in een betonnen project terwijl Nieuwegein in krappe tijden verkeert. Om een fietstocht naar Houten met 5 minuten te verkorten, moet in de snoeppot van de gemeentekas worden gegraaid.

Fractievoorzitter Stekelenburg:"Het is verbijsterend om te zien hoe de raad vaak kan neuzelen over de kleinste dingen terwijl een nutteloze fietsbrug van 2 miljoen bijna als hamerstuk door de besluitvorming gaat. En dit terwijl we al jaren een belofte hebben staan voor meer voorzieningen voor jongeren en terwijl we bezuinigen op de buurthuizen".

Na wat kleine onbetekenende vragen van wat partijen, werd de fietsbrug aangenomen. SP stond alleen in het protest samen met Groen Links. Zie hieronder het betoog van SP over de kwestie:

Voorzitter,

Na alles wat mijn fractie naar voren heeft gebracht over ‘mensen tegenover beton’ zou je niet verwachten dat het college nog met een voorstel durft te komen als dat van de fietsbrug over de Plofsluis. Niet alleen is de brug onnodig-, en onnodig-duur, ook slaat het college een flater door een dergelijk voorstel te doen in tijden van krapte.

Vooruit lopend op de begroting denkt het college een graai te kunnen doen uit de gemeentekas voor een enorm bedrag. Toegegeven, een fietsbrug is best mooi aangezien het onderdeel uitmaakt van een groter plan waar mijn partij zeker niet op tegen is. Maar om deze fietsbrug of beter gezegd CDA-speeltje, te financieren uit de reserves terwijl we zware keuzen te maken hebben, voorzitter dat is geen goed idee.

Ik besef mij dat we redelijk alleen staan in deze mening. Maar laten we zaken dan ook in perspectief zien. De gemeente ziet zich genoodzaakt om op vrijwel alle posten de kaasschaaf toe te passen en ernstig te snijden in de uitgaven. Dit betekent terugdringen van arbeidsplaatsen in eigen huis en verder afromen van vele budgetten. Slechts weinig onderwerpen ontkomen aan deze kaasschaaf.

Algemeen geldt dat wanneer je als mens in de problemen komt, dat een aanleiding moet zijn voor nieuwe overwegingen en stellen van nieuwe prioriteiten. Ook moeten er maatregelen worden genomen om de gevolgen van al die problemen in te perken. Net zoals mensen, voorzitter, moeten bestuurders dat ook doen.

Mensen met een smalle beurs krijgen het zwaar de komende jaren. Nog moeten de gevolgen duidelijk worden van de financiële crisis voor heel veel mensen, die daar geen schuld aan hadden en er zeker niet om hebben gevraagd stevig in te leveren.

Als iets de taak van een gemeente is, is het zorgen voor goede en laagdrempelige voorzieningen, toegankelijk ook voor mensen die het moeilijkst mee kunnen komen. Zeker wanneer de inkomensvoorzieningen van mensen, waar de gemeente zelf geen invloed op heeft teruglopen, moet zij haar beste beentje voorzetten om de burgers tegemoet te komen. 2 miljoen van ons spaargeld in een peperdure, onnodige fietsbrug steken is dan zeker geen goed idee.

Voorzitter, als de gemeenteraad en het college het denken te kunnen verantwoorden om twee miljoen uit de snoeppot te halen, dan heeft mijn fractie nog wel een betere bestemming. Al jaren hunkert de stad naar meer voorzieningen voor jongeren. Waarom besteden we die twee miljoen euro niet aan een poppodium of een echt jongerencentrum of een combinatie van beiden? Het oude pand van de Kom is daarvoor wellicht geschikt en de gemeente kan er nog wat aan verdienen ook door het zelf te exploiteren. Dat zie ik met een fietsbrug niet gebeuren of gaan we daar tol op heffen?

Zelden zag ik zoveel eigenwijsheid op een moment dat dit onverstandig, ja zelfs ongepast was. Voorzitter, als we dit voorstel aannemen mogen we ons diep schamen. Die schaamte zal tot diep in het Linieland doorklinken.