Fractie Provinciale Staten bezoekt Nieuwegein

3 juli 2010

Fractie Provinciale Staten bezoekt Nieuwegein

De Proviciale Staten hebben vaak veel invloed op de grote projecten die in de gemeenten worden uitgevoerd. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de Statenleden wat er in de stad speelt. Vandaag werd de fractie van SP uit de provincie rondgeleid langs een aantal belangrijke ontwikkelingsgebieden.

Allereerst werd gestopt bij het project Lekboulevard-Hoog Zandveld. Als enige wapenfeit is daar nog het verplaatsen van de kerk naar de nieuwe locatie te zien. Er werd uitleg gegeven aan de Statenleden over het hele project Hoog Zandveld en de problemen om de betrokken partijen het eens te laten worden over een plan voor uitvoering.

De volgende stop op de rondleiding was Het Klooster. Het terrein leent zich prima voor een nieuw industrieterrein, al is het wrang dat er zoveel leegstand is op de oudere locaties.

Belangrijk punt is ook de Plofsluis waar het college een dure fietsbrug wil bouwen naar Houten. Lees de column van Stef van der Steen over dit onderwerp.

Natuurlijk werd er ook een blik geworpen op het nieuwe Stadshart in wording. Een peperduur gemeentehuis en theater geven de aftrap van een mega-project waarin vele miljoenen zullen verdwijnen de komende jaren.

Uiteindelijk werd de Statenfractie een inzicht gegeven in de Galecopperzoom en de dreigende aansluiting op snelwegen. Hoewel de meeste partijen in de raad daartegen zijn, blijft het oppassen dat deze aansluiting er niet doorgedrukt wordt. Ondanks de enorme hitte, was die een leuke middag. De leden van de Provinciale Staten zijn altijd welkom in Niewegein!