Lokaal raadslid Nine Kooiman verovert plek in Tweede Kamer

10 juni 2010

Lokaal raadslid Nine Kooiman verovert plek in Tweede Kamer

Sinds afgelopen nacht is zeker geworden dat raadslid Nine Kooiman naar de Tweede Kamer gaat. Zij stond vijftiende op de lijst en dat is precies het aantal zetels dat SP haalde bij de verkiezingen. Vanmiddag werd Nine geïnterviewd door RTV-Utrecht. Kijk hier het interview terug. De hele afdeling van de SP in Nieuwegein feliciteert Nine met deze belangrijke overwinning!

Hoewel de SP zetels verloor, was het resultaat aanmerkelijk beter dan menigeen dacht een aantal weken geleden. Partijleider Roemer sprak in zijn speech dan ook van een verlies met gouden randje.

Ook in Nieuwegein verloor de SP Echter het verlies was minder groot dan het landelijk gemiddelde. Gisteren stemden 11,3 procent van de kiezers op SP in Nieuwegein, landelijk was dit percentage 9,9 procent. Het is niet de eerste keer dat Nieuwegein het gemiddeld beter doet dan de landelijke uitslagen. In 2006 stemde 18,1 van de mensen op SP in Nieuwegein. Landelijk was dit cijfer 16,6.

Het zetelverlies is geen reden voor de SP om de schouders te laten hangen. Nu de landelijke politiek een ruk naar rechts heeft gemaakt, is het te meer de taak van de SP om de gevolgen van het rechtse beleid te signaleren en aan te pakken. Ook de komende 4 jaar kunt u op de SP rekenen!