Jongeren wordt het recht op inkomen ontnomen

29 april 2010

Jongeren wordt het recht op inkomen ontnomen

Vandaag is het voorstel van de SP en Groen Links om tienermoeders en zwerfjongeren het recht op inkomen te laten behouden afgewezen. Juist voor deze groep kwetsbare jongeren wilden de SP en Groen Links dat zij eerst recht op inkomen hebben en dat er vandaar uit gekeken wordt naar werk of een opleiding.

Door de nieuwe Wet Investeren Jongeren worden jongeren verplicht om te werken of te leren. De SP vindt het goed dat er alles aan gedaan wordt om jongeren aan een opleiding of het werk te krijgen. Wel is het belangrijk dat jongeren ook, net als iedereen in Nederland, het recht op een inkomen behouden. Dat wordt nu ontnomen. Zie hieronder het betoog van de SP raadslid Nine Kooiman in de raad:

Voorzitter, de SP wil graag dat jongeren werk of een opleiding hebben. Dat ze meedoen aan de samenleving. Daar zou deze verordening Wet Investeren in Jongeren vandaag over moeten gaan. Maar voorzitter, daarover gaat het niet.
Dit is een enorm eenzijdige verordening. Dit stuk gaat enkel en alleen over de plichten die jongeren hebben en hoe zij gestraft worden als zij deze plicht niet nakomen. Maar rept met geen woord hoe zij worden begeleid naar werk of opleiding.

Maar voorzitter, het is een plicht van de gemeente om jongeren te begeleiden naar werk of een opleiding. Over die plicht, daar lees ik niks over in deze verordening. Maar mee doen aan de maatschappij, dat komt wel van twee kanten, dat doen we samen, daar heeft deze gemeente ook een taak in. Onze fractie heeft het eerder gevraagd, en doen dat nu nog een keer. Kan dit college nu deze gemeentelijke plicht ook eens op papier zetten?

Wat gaat de gemeente nu doen om kansarme jongeren te begeleiden? Te denken valt aan jongeren met een laag leervermogen, gedragsproblemen, laag opgeleide ouders, drugsgebruik, zwerfjongeren en tienermoeders. Krijgen deze jongeren een begeleider toegewezen? Wat doet deze begeleider? Wat voor aanbod heeft de gemeente aan werk of opleiding? Helpt deze begeleider ook drugsverslaafden van de drugs af? Of helpt deze de zwerfjongere aan onderdak? En welk programma zet de gemeente op voor de niet-melders? Onze fractie is van mening dat de gemeente haar plicht moet nakomen door dit op papier te zetten.

Tot slot voorzitter wil de SP fractie graag een amendement indienen. Dit amendement zorgt ervoor dat voor de meest kwetsbare jongeren eerst een inkomensvoorziening geregeld wordt voordat er gestart wordt met een leer/werk aanbod naar voorbeeld van de gemeente Rotterdam. Dit in het verlengde van een motie die de SP in de Tweede Kamer heeft ingediend en is aangenomen met steun van CDA, CU, D66, GL, PvdA, SGP en SP. Ik neem aan dat het voor de andere partijen dus enkel een formaliteit is om onze motie en ons amendement, in navolging van hun collega’s in de Tweede Kamer, te steunen.