Raad laat mensen met smalle beurs in de kou achter

18 februari 2010

Raad laat mensen met smalle beurs in de kou achter

Gisterenavond vroeg de SP aan de gemeenteraad mee te doen aan een pleidooi voor het invoeren van een koudetoeslag voor minima. De inkomenspositie van veel mensen in Nederland is zo slecht dat wanneer het een paar weken vriest, mensen in de problemen komen met het betalen van de stookkosten. Om dit te doorbreken worden er in een aantal gemeenten moties ingediend die de landelijke overheid er toe moeten aanzetten om een koudetoeslag in te voeren. Samen met Groen Links, ONS en Leefbaar Nieuwegein werd de motie ingediend.

Wat er gebeurde na het indienen is dat de meeste partijen uitvluchten zochten om niet te hoeven instemmen met de motie. Men beweerde zelfs dat 'het niet zo koud was'. Manuael Sewgobind van Groen Links merkte terecht op dat dit volgens de statistieken een van de koudste winters sinds tijden is. Het is dan meteen te merken dat partijen hun standpunten kiezen op heel andere gronden dan inhoudelijke- en redelijke gronden.

De afloop zal u niet verbazen. Ondanks dat in veel andere gemeenten hun zusterpartijen wel voor het voorstel stemden, was de motie in Nieuwegein kansloos. De grote partijen laten de minima in de kou achter. Het is na de winter en na de verkiezingen de hoogste tijd voor verandering, dat is duidelijk!

Lees het betoog van fractievoorzitter Martijn Stekelenburg:

Voorzitter,

De inkomens van veel mensen zijn zo laag zijn dat als het drie weken vriest de kosten voor verwarmen van de woningen onbetaalbaar worden. Hoewel de eigenlijke oplossing een verbetering van de minimuminkomens zou moeten zijn, is het nu belangrijk dat mensen op korte termijn een tegemoetkoming krijgen om de extra kosten het hoofd te bieden. Om in een basale levensbehoefte te voorzien mag het mensen niet aan de middelen ontbreken.

Het aardige van deze motie is dat een landelijk signaal genereert. Niet alleen verdient het landelijk aandacht, de oplossing moet ook daar gevonden worden aangezien het over inkomenspolitiek gaat. Overigens hebben wij er geen bezwaar tegen als de gemeente haar budget voor bijzondere bijstand aanwend, maar daar gaat deze motie niet over. Het is de landelijke overheid waar het budget gevonden moet worden om deze toeslag te financieren. We roepen het college op er bij deze landelijke overheid op aan te dringen in een dergelijke toeslag te voorzien. Ik ga er vanuit dat u de motie ondersteund. Veel van uw collega’s in andere gemeenten gingen u voor.