Goed ouderderendebat in de Rank

18 februari 2010

Goed ouderderendebat in de Rank

Vanmorgen vond er een goed geleid ouderendebat plaats in de Rank in Nieuwegein Zuid. Alle partijen waren aanwezig en vertelden aan de aanwezigen welke plannen zij hebben voor het ouderenbeleid. Daarna konden mensen uit de zaal vragen stellen aan de politici.

Het was weer opvallend te horen van de partijen dat ze de mond vol hebben van ouderenbeleid terwijl met name de collegepartijen de afgelopen vier jaar nauwelijks iets gerealiseerd hebben. Deze maand kwam er een vlammend rapport van de lokale rekenkamercommissie uit waardoor bleek dat er aan het WMO-beleid heel veel te verbeteren valt. Ook werd er gesproken over het project Ouderen Proof waar veel aanbevelingen uitkwamen waar vrijwel niets is gedaan. Raadslid Herman Mekenkamp confronteerde PvdA-lijsttrekker (en nu als wethouder mede verantwoordelijk voor het beleid) Bert Lubbinge, met de dode mus van Ouderen Proof. Deze moest toegeven dat de communicatie over dit traject zwaar onder de maat was.

Lijsttrekker Martijn Stekelenburg pleitte voor de SPeerpunten die betrekking hebben op ouderen. Zie het hele betoog hieronder.

Geachte dames en heren,

Zoals u weet wordt er gepraat in de politiek over het gevaar van de vergrijzing. Er komen meer ouderen in Nederland en dat levert een gevaar op voor de financiën. Al die AOW-ers, dat kunnen we niet meer betalen! Veel partijen weten al gauw mensen ervan te overtuigen dat de vergrijzing een bedreiging is voor de toekomst. We moesten maar eens flink gaan snijden in de uitgaven!

Dat is een bekende truck in de politiek: mensen bang maken en dan bezuinigen. Bij de SP gaan we uit van feiten. Feit is dat de AOW niet onbetaalbaar wordt. Het is nagerekend door het Centraal Plan Bureau dat ouderen in de toekomst zoveel belasting betalen over hun aanvullende pensioenen dat de stijgende kosten voor de AOW gedekt zijn.

Het geeft wel aan van hoe er in ons land omgegaan wordt met het ouderenbeleid. U bent niet meer economisch actief en dus teruggebracht tot een kostenpost! Dat stuit mij tegen de borst. De term ‘grijze golf’ zou ik liever vertalen in “zilveren golf”. Dat klinkt beter, en het doet ook meer recht aan de rol die u als ouderen vervult in onze samenleving. Hoeveel ouderen passen niet op de kleinkinderen omdat de kinderopvang onbetaalbaar is geworden? Het geeft goed aan hoe belangrijk u bent voor ons allen.

Maar niet met alle ouderen gaat het goed. Met de ouderdom komen ook specifieke problemen zoals gebrek aan mobiliteit, omgaan met een snel veranderende samenleving en helaas ook toenemende eenzaamheid. Ik vind dat we ook voor die ouderen moeten klaarstaan.

In ons verkiezingsprogramma hebben we een aantal speerpunten. Een van die punten is dat er voor ouderen voldoende geschikte en betaalbare woningen moeten zijn. U wilt wonen in de buurt van winkels en andere voorzieningen. Het openbaar vervoer moet goed bereikbaar zijn, ook voor ouderen met een smalle beurs.

En wanneer u zorg nodig hebt moet u dat krijgen vanuit uw eigen buurt, van iemand die u kent en vertrouwt.

Precies daarom heeft SP in haar speerpunten opgenomen dat deze zaken geregeld worden.

Ik noem ze u nog even op:

• Gratis OV voor 65 plussers
• Goede betaalbare woningen voor ouderen
• Veel voorzieningen in uw eigen wijk, ook wijkverpleging

Als het aan de SP ligt, gaat dit nu echt voorrang krijgen de komende vier jaar. Geen woorden maar daden!

Dank u wel!

Lees meer over het ouderenbeleid van SP