De brandweer gaat de politie achterna?

26 november 2009

De brandweer gaat de politie achterna?

Gisteravond nam de gemeenteraad een definitief besluit over de zogenaamde regionalisering van de brandweer. Hiermee is besloten dat onze brandweermensen voortaan rapporteren aan de regio en een deel van de autonomie kwijtraken.

Deze maand bracht de SP een rapport uit waarin weergegeven werd hoe de politie eraan toe is na een grote reorganisatie die de politie in regio’s opdeelde. Dergelijke operaties die meestal een verkapte bezuiniging voorstellen, leiden tot kwaliteitsverlies, extra managementlagen en vermindering van de werklust van de beroepskrachten.

Net als de politie dreigt de brandweer het slachtoffer te worden van schaalvergroting en mogelijk staat het brandweerkorps dezelfde negatieve bijwerkingen te wachten. Het pleidooi van de SP tijdens de raadsvergadering had weinig effect. In elk geval werd het voorstel aangenomen. Het is niet te hopen dat over een aantal jaar blijkt dat de SP gelijk heeft gekregen. Het lijkt op voorhand een goed idee over een tijdje een onderzoek te doen naar de ervaringen van de brandweerkrachten.

In het debat probeerde fractievoorzitter Martijn Stekelenburg aan de raad uit te leggen wat de mogelijke gevolgen zullen zijn voor de brandweerorganisatie. Treffend was te horen van verschillende partijen dat een ‘periodiek werkbezoek’ voldoende moest zijn om de gevolgen van de regionalisering te volgen. “Dit is echt schokkende naïviteit”, aldus Stekelenburg. “Een informeel werkbezoek, hoe goed bedoeld ook, is niet geschikt voor het volgen van de brandweer na de regionalisering. Tijdens dergelijke bezoeken krijg je altijd een gekleurd en onvolledig beeld. Ik baseer me liever op echt onderzoek, zoals bij de politie. Daar zijn duizenden mensen aan het woord geweest en komen de ware feiten naar boven. Ik ben teleurgesteld door de naïeve lakse houding van de raad. Over een aantal jaren kunnen we weer de scherven oprapen van deze domme beslissing”.

Lees hieronder het betoog van de SP tijdens de behandeling van het voorstel:

Voorzitter,

Zoals we reeds verklaarden in de commissie ABZ is SP geen voorstander van de voorliggende regionalisering. Wat ons betreft ontstaat er een onwenselijke schaalvergroting en ontstaan er nota bene extra kosten. Zoals we reeds hebben kunnen zien aan de hervormingen in de politieorganisatie, is regionalisering geen goed middel om de effectiviteit te vergroten van een hulpverleningscorps. De agenten klagen steen en been over de afstand van het management tot de werkvloer. Afgezien van de kosten besparingen die rigoureus zijn doorgevoerd, heeft de regionalisering de politie weinig goeds gebracht. Een rapport dat SP deze maand uitbracht over de politie na een enquête onder duizenden agenten laat zien hoe gefrustreerd de gemiddelde agent is geraakt door de reorganisatie en welk verwoestend effect dit heeft gehad op de eigen beslissingsbevoegdheid, de bureaucratie en natuurlijk ook de werklust van de agenten. Per saldo klaagt men steen en been over het dalende serviceniveau van de politie.

Voorzitter, de ontstane toestand bij de politie waarschuwt ons voor het nemen van stappen die ook de brandweer in een zelfde toestand zal brengen. Het argument van de burgemeester dat Nieuwegein geïsoleerd zal raken wanneer we niet meedoen, kennen we. Dergelijke argumenten mogen niet de boventoon voeren en mogen geen legitimatie zijn voor ongewenste hervormingen.

De SP blijft bij het standpunt dat de brandweer lokaal werkt, in samenwerking met de regio, dat spreekt vanzelf. Het creëren van een nieuwe logge bestuurslaag is volstrekt onnodig en wenselijk. We hopen de raad er aan te hoeven herinneren waar we voor gewaarschuwd hebben, als de raad akkoord gaat met dit verkeerde plan.

Onze stem krijgt het voorstel dus niet.

De agent aan het woord bij Pauw en Witteman