College en raad wijzen laatste kansen af op socialer en menselijker beleid

12 november 2009

College en raad wijzen laatste kansen af op socialer en menselijker beleid

Vandaag was de laatste begrotingsbehandeling voor de komende gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart volgend jaar. SP probeerde door middel van voorstellen het beleid meer op mensen te richten, maar alle voorstellen werden uiteindelijk afgewezen. Het besef dat het tijd is voor verkiezingen en voor een ander beleid begint steeds sterker te worden.

SP opende de Algemene Beschouwingen door een korte film te vertonen waarin Nieuwgeiners zelf aan het woord kwamen. De film gaf een eerlijk beeld van ervaringen van mensen in de stad en werd goed ontvangen. Op de suggesties voor een beter jongerenbeleid werd echter niet ingegaan door het college. Het voorstel van SP om een extra jongerenwerker aan te stellen en zo voor betere begeleiding te zorgen van hanggroepen, kon niet op de steun rekenen van de meeste andere partijen.

Na een lange avond debatteren en onderhandelen werd de begroting vastgesteld, zoals altijd. SP stemde tegen met een handjevol andere oppositiepartijen. Na deze avond is te meer duidelijk: "Het is tijd voor verkiezingen"!