Nieuwegein sportief genoeg?

12 september 2009

Nieuwegein sportief genoeg?

Vandaag vond er een debat plaats georganiseerd door de sportraad in de kantine van Atletiekvereniging Atverni in Galecop. Insteek was evalueren van het sportbeleid van de gemeente en aandragen van punten voor de verkiezingsprogramma's in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart volgend jaar. Het was een goed debat, duidelijk werd al snel dat de sportverenigingen niet onverdeeld gelukkig zijn met het gemeentebeleid. Tijd voor een stevig gesprek!

Sportdebat in Galecop

In de afgelopen jaren is er veel geld weggehaald bij de sportverenigingen en dienen de verenigingen steeds meer de eigen broek op te houden. Ook zijn sportcomplexen als Merwestein verzelfstandigd met vervelende gevolgen als tariefverhogingen. Merwestein berekent de hoogste tarieven in de regio aan verenigingen die binnensportruimten willen huren.

SP fractievoorzitter Martijn Stekelenburg nam deel aan het debat en pleitte voor een ander beleid. "De ingewikkelde collegeplannen die nu op tafel liggen maken de zaak onnodig ingewikkeld. Het gaat om een breed aanbod van sport in alle wijken en laagdrempelige toegang voor iedereen. Het gaat om sportcomplexen en verenigingen, maar ook om voldoende trapveldjes in de buurten zodat kinderen in en om hun eigen buurt kunnen bewegen. SP pleit al jaren voor een jeugdsportfonds waardoor kansarme kinderen niet alleen de contributie vergoed krijgen voor een sportvereniging, maar ook sportkleding en andere attributen kunnen bekostigen. De gemeente schuift de verantwoordelijkheid te veel af op de verenigingen en vrijwilligers. Vaak wordt de leus 'Nieuwegein Sportstad' ook te veel gebruikt om landelijke evenementen naar Nieuwegein te halen en zo 'Nieuwegein op de kaart te zetten'. Laten we ons liever richten op goede voorzieningen in de stad zelf en daar een voorbeeld in zijn".

Het was te merken dat de collegepartijen moeite hadden om het ingewikkelde beleid uit te leggen. Hun inbreng in het debat was vaak ingewikkeld en het werd niet duidelijk waar de gemeente heen wil met haar plannen. Voor de verenigingen duurt het allemaal te lang en ontbreekt een duidelijke richting. 'Het is tijd voor een nieuwe koers', aldus Stekelenburg. Onze plannen voor de komende jaren zijn: Terugdraaien van de bezuinigingen, voldoende speel- en sportmogelijkheden in de buurten en oprichting van een Jeugdsportfonds. Daar mag Nieuwegein minimaal op rekenen als het aan de SP ligt.