College weigert speciaal beleid voor jongeren met zware problematiek

24 september 2009

College weigert speciaal beleid voor jongeren met zware problematiek

Gisteravond vroeg de SP de aandacht voor het gat in de Wet Investering Jongeren (WIJ). Door het gat in deze wet is het waarschijnlijk geworden dat zwerfjongeren en andere jongeren met complexe problemen niet meer zullen aankloppen bij de gemeente voor hulp.

De nieuwe wet die door de Tweede Kamer is vastgesteld regelt dat jongeren voortaan geen uitkering meer krijgen maar een leer-werkaanbod moeten accepteren. Dat betekent dat ze een opleiding dienen te volgen of moeten werken. Indien noodzakelijk krijgen ze daar ondersteuning bij. Op zichzelf is het idee niet verkeerd, maar het gaat wat kort door de bocht en de jeugdhulpverleningsinstanties maken zich zorgen dat veel van deze jongeren helemaal niet meer zullen aankloppen voor hulp omdat werken en leren op een bepaald moment voor hen nog geen optie is. SP diende een motie in om het argument kracht bij te zetten. Al snel bleek dat de andere raadsfracties en het college genoegen wilden nemen met het gestelde beleidskader in de wet.

Fractievoorzitter Stekelenburg:"We vragen het college aandacht te hebben voor deze speciale doelgroep. Men is bang in het werkveld dat de bedoelde jongeren straks niet meer aankloppen voor hulp, of op een later moment gesignaleerd worden door de jeugdhulpverlening met nog grotere problemen. Het college weigert er iets aan te doen en weigerde ook een toezegging om in de definitieve regeling een aparte paragraaf te wijden aan deze jongeren. Dat valt me erg tegen".

De motie werd verworpen helaas. Nu maar hopen dat de problemen zich niet zullen opstapelen. We houden u op de hoogte.