h

SP stelt vragen over toekomst Rijnenburg

9 juni 2009

SP stelt vragen over toekomst Rijnenburg

Rijnenburg nu nog een fraai weilandenlandschap

Zoals u wellicht weet zijn er plannen om huizen te gaan bouwen in het gebied tussen IJsselstein en knooppunt Oudenrijn, aan de linkerkant van de A2. Deze plannen worden gesmeed door de gemeente Utrecht die grondeigenaar is. Hoewel dus geen verantwoordelijkheid van gemeente Nieuwegein kan het bouwen van duizenden woningen in dit gebied grote gevolgen hebben voor het verkeer en milieu voor onze stad. Te meer reden voor de SP om in de pen te klimmen en vragen voor te leggen aan het college van B&W.

Voor de nieuwbouwlokatie Rijnenburg is een plan met 7000 woningen, 20 % sociale woningbouw en geen voorzieningen. Kortom, een Volvo-wijk. Daarnaast is deze wijk bedoeld voor de Utrechtse inwoners. Een gemiste kans, vindt de SP. Te weinig sociale woningen en starterswoningen, er wordt niet gekeken naar de behoefte van bijvoorbeeld IJsselstein en Nieuwegein en vanwege deze “Volvo-cultuur” is er geen aandacht voor een goed openbaar vervoer. Inmiddels zijn er wat 'studies' verricht en onderzoeken gedaan naar de haalbaarheid. De SP in Nieuwegein maakt zich zorgen over de ontwikkelingen die zich geheel buiten de eigen invloed van Nieuwegein lijkt af te spelen. De onderstaande vragen werden gisteren gesteld aan het college:

Geacht College,
De 'ateliersessies' over Rijnenburg lopen tegen een einde en de contouren van de invulling krijgen vastere vormen. De SP maakt zich zorgen over die invulling en vooral over de gevolgen die deze zal hebben op de leefomgeving in Nieuwegein. De SP krijgt sterk de indruk dat Rijnenburg een project is van de gemeente Utrecht en dat Nieuwegein het nakijken heeft.

De SP heeft een aantal vragen voor het college over Rijnenburg en verzoekt u antwoord te geven op de volgende vragen:

SP gaat ervan uit:
Op 17 juli 2008 heeft het college, samen met de buurgemeenten, een brief gestuurd naar de gemeente en provincie Utrecht. Hierin wordt een verontrusting en verbazing uitgesproken. In de laatste alinea gaat u ervan uit dat de belangen van de omliggende gemeenten worden meegewogen en dat zij worden betrokken worden bij de besluitvorming.

Vraag 1: Wat is de reactie die u heeft gekregen van de gemeente Utrecht en welke toezeggingen heeft zij gedaan?

Vraag 2: Op welke manier en via welke kanalen krijgt het “erbij betrokken worden” vorm?

Verkeer
In het onderzoek naar een hogere bouwopgave, uitgevoerd door de provincie Utrecht d.d. 3 februari 2009, wordt geconcludeerd: “Rijnenburg uit kan, de stad (red: Utrecht) in is een probleem” (pagina 3). Op pagina 9 van datzelfde rapport wordt gesteld dat “de ontwikkeling van de locatie Rijnenburg ook consequenties heeft voor het onderliggende wegennet van de omliggende gemeenten (in het bijzonder Nieuwegein en IJsselstein)” echter een paar zinnen verder staat dat “in het kader van dit onderzoek niet specifiek is onderzocht of dit onaanvaardbare knelpunten oplevert voor deze gemeenten”.

Vraag 3: Wat vindt het college van de ontsluitingsconclusie van het rapport wetende dat er niet specifiek is onderzocht welke verkeersdruk dit gaat opleveren voor Nieuwegein?

Vraag 4: Welke oplossingen voorziet het college voor alle spitsbewegingen “waar iedere dag al files staan”?

Vraag 5: Welke oplossingen voorziet het college voor alle vervoersbewegingen die gaan ontstaan omdat de Rijnenburgers gebruik gaan maken van de voorzieningen in
Nieuwegein?

Rijnenburg krijgt niet meer woningen

U bent hier