Nieuwegeinse "SP-jappers"op bezoek in de Tweede Kamer

18 april 2009

Nieuwegeinse "SP-jappers"op bezoek in de Tweede Kamer

Op vrijdag 17 april hebben de 4 Jappers van de SP-fractie Nieuwegein een bezoek gebracht aan de Tweede Kamer waar zij een rondleiding kregen van de SP- Tweede Kamerfractie. Elk jaar lopen een aantal jongeren van het Anna van Rijn College mee met verschillende fracties in de gemeenteraad, dit project heet het Jongeren Adoptie Plan (Jap). Op de foto ziet u hen samen met hun begeleider SP raadslid Herman Mekenkamp.

Debbie, Rick, Tommy en Leroy lopen dit jaar mee met de Nieuwegeinse SP fractie. Deze fanatieke HAVO 4 leerlingen willen graag weten hoe dat nu werkt in de politiek en grijpen elke mogelijkheid aan om iets te leren. Zo hebben zij al twee fractievergaderingen van de SP gevolgd, een bestuursvergadering van de SP bijgewoond en ook op de publieke tribune gezeten bij een commissievergadering van de gemeenteraad. Bij alle activiteiten zijn de jongeren geboeid, actief en betrokken. In het hele rijtje van wat zij al meegemaakt hebben kon natuurlijk een bezoekje aan de Tweede Kamer niet ontbreken.

Het bezoek aan de Tweede Kamer begon met een voorlichtingsfilm en uitleg. Daarna een rondleiding door de Tweede Kamer door medewerkers van de SP-fractie. De jongeren uit Nieuwegein kregen een rondleiding van Nine Kooiman, die fractiemedewerker is in Den Haag, naast haar werk als commissielid. Na de rondleiding was er een afsluitende discussie met SP Tweede Kamerlid Manja Smit.

Alle vier de jongeren gaven aan dat ze een hoop opgestoken hadden van de hele middag. Zo leek de plenaire zaal van de Tweede Kamer bijvoorbeeld in het echt veel kleiner dan op TV. Maar was het vooral leuk om te horen hoe het reilen en zeilen van de Kamer gaat. Al met al een geslaagde middag!

Kennismaking met leerlingen Anna van Rijn