SP traint kandidaat-raadsleden in "Juinen"

15 februari 2009

SP traint kandidaat-raadsleden in "Juinen"

De SP maakt veel werk van het scholen van haar leden. In de voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 traint de SP sinds september 2008 een nieuwe lichting raadsleden. Goede raadsleden zijn van groot belang voor het lokale bestuur: de SP wil kwaliteit leveren in iedere gemeenteraad waar haar leden gekozen worden. Zo ook in Nieuwegein waar ze mee doet aan de raadsverkiezingen van 2010. Zaterdag 7 februari studeerde de eerste lichting af in "Juinen".

Het oude stadhuis van Leiden was tijdelijk omgedoopt tot de raadszaal van de fictieve gemeente Juinen. Ruim 20 kandidaat-raadsleden hadden een dikke stapel raadstukken thuis gestuurd gekregen over uiteenlopende onderwerpen als thuiszorg, veiligheid, bestemmingsplan, automatisering en straatnaamgeving.

Deze raadsvergadering was het sluitstuk van een cursus van zes bijeenkomsten op zaterdag gedurende de afgelopen 6 maanden. Tijdens deze cursus wisselden theorie en praktijk zich af. Kennisnemen van de gang van zaken in een gemeenteraad, de filosofie van de SP, andere stromingen in de politiek en debatteren, interviews en huiswerkopdrachten kwamen allemaal aan bod. Een leerzame cursus en een must voor mensen die mee willen gaan doen in het raadswerk.