Motie alcoholpreventie voor jongeren aangenomen

26 februari 2009

Motie alcoholpreventie voor jongeren aangenomen

Vanavond werd een voorstel van de SP aangenomen om de preventie en voorlichtingsactiviteiten over alcoholmisbruik onder jongeren te verbeteren. Het voorstel werd mede ondersteund door GroenLinks, Onze Nieuwegeinse Samenleving en de Verenigde Senioren Partijen en werd unaniem aangenomen door de gemeenteraad.

Het is geen geheim dat steeds meer jongeren enorme hoeveelheden alcohol drinken waarbij de gevolgen soms niet te overzien zijn. 'Het is van groot belang dat er goede voorlichting en preventiewerkzaamheden worden ondernomen om jongeren bewust te maken van de gevaren'. Dat zegt fractievoorzitter Martijn Stekelenburg. 'De gemeente bedoeld het best goed, maar we moeten er voor zorgen dat alle jongeren tussen de 12 en 16 jaar minimaal eenmaal bereikt worden door de voorlichtingsactiviteiten van de gemeente. Ons voorstel zal daar voor zorgen'.

Het voorstel werd raadsbreed aangenomen wat aangeeft dat er aandacht is gekomen voor deze zaak. SP is zeer verheugd dat steeds vaker haar voorstellen worden aangenomen, meestal unaniem door alle partijen.

Het voorstel luidde vanavond:

• Voorlichtingsactiviteiten over alcoholgebruik op middelbare scholen intensiveren,
• Deze activiteiten uit te voeren op basis van een duidelijk te formuleren gemeentebeleid,
• Als onderdeel van dit beleid te laten gelden dat de bedoelde jeugdigen in principe tussen hun 12de en 16de levensjaar bereikt kunnen worden door deze activiteiten.

www.alcoholpreventie.nl