SP stelt vragen over bouwen in uiterwaarden van de Lek

20 november 2008

SP stelt vragen over bouwen in uiterwaarden van de Lek

Vandaag stuurde de SP een aantal vragen naar het college van B&W over de voorgenomen bouw van 200 woningen in de uiterwaarden van de Lek bij Nieuwegein. In tegenstelling tot een belofte aan de omwonenden, lijkt het erop dat de gemeente in de uiterwaarden wil gaan bouwen. Iets dat het landschap geweld zou aandoen. Leest u verder voor de vragen die SP stelde.

De visie ruimte voor de lek is opgesteld door de provincie in samenspraak met de betrokken gemeenten, Rijkswaterstaat en de waterschappen. De bewoners van de lekboulevard, de natuur en milieuorganisaties en de beheerders van de huidige uiterwaard zijn hierbij niet betrokken geweest en zijn faliekant tegen het bouwen in een gebied wat behoort tot de Ecologische hoofdstructuur.

St. Utrechts Landschap, SBB en de Utrechtse Milieufederatie zijn ook voornemens om dit plan van tafel te vegen. De bewoners hebben in het verleden vaker te horen gekregen van de gemeente dat er niet in de uiterwaarden gebouwd zou gaan worden. Ook in een oudere structuurvisie uit 1991 is dit opgenomen.

De SP stelde de volgende vragen:

1. Waarom wilt u bouwen in een aangeduid natuurgebied dat onderdeel uitmaakt van de Ecologische hoofdstructuur?

2. Waarom komt u terug op uw belofte gedaan in het verleden aan de bewoners?

3. Hoe rijmt u dat natuurontwikkeling en ruimte geven aan de rivier zich laat verenigen
met forse woningbouw (200 woningen)?

4. Variant 2 krijgt naar verwachting de handen van iedereen op elkaar. Waarom wordt de raad gepasseerd bij het kiezen van een variant?