Zembla geeft schokkend beeld van CIZ voor hulpvragers; SP stelt vragen

8 juli 2007

Zembla geeft schokkend beeld van CIZ voor hulpvragers; SP stelt vragen

Ouders met een gehandicapt of chronisch ziek kind die het thuis willen verzorgen, krijgen steeds minder de hulp die ze nodig hebben. Om hun recht op zorg terug te krijgen moeten ze door een enorme ambtelijke molen. Rechters stellen vast dat het CIZ (de instantie die bepaalt op hoeveel hulp iemand recht heeft) vaak onvoldoende motiveert waarom er minder hulp wordt toegekend dan wordt gevraagd.

In de ZEMBLA-aflevering ‘Help mijn kind’ vertellen oud-medewerkers van het CIZ dat er teveel zaken telefonisch worden afgehandeld. ‘Het CIZ staat te ver van de mensen. Het is te bureaucratisch geworden.’ ZEMBLA was zondag 8 juli te zien om 20.25 uur bij de VARA/NPS op Nederland 3.

Sinds de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) zijn zorgvragers, ook in Nieuwegein, afhankelijk van het Centrum Indicatiestelling zorg (CIZ). Deze instelling blijkt net als een aantal andere overheidsinstellingen, een zeer bureaucratisch apparaat te zijn. Op de site van Zembla zijn verklaringen te lezen van twee medewerkers, die vertellen van de wantoestanden. Mensen die toch al zorg nodig hebben, worden klem gezet door bureaucratie en traag handelen. Soms was de zorgvrager al overleden voor de eigenlijke hulp op gang kwam. In dergelijke gevallen moesten de nabestaanden alsnog de papierwinkel afwikkelen die het CIZ als eis stelt voor hulpvragen!

De SP zal bij het college nagaan of dergelijke wantoestanden ook bij Nieuwegeinse clienten hebben plaatsgevonden en zal het college vragen de indicatiestelling niet meer uit te besteden aan het CIZ, maar in eigen beheer uit te voeren. Dit was ook de wens van de SP bij het ingaan van de WMO. We houden u op de hoogte over de uitkomsten.

Bekijk de Zembla site en de uitzending

Waalwijk breekt met CIZ