137.000 handtekeningen voor onderzoek oorlog in Irak overhandigd

7 juli 2007

137.000 handtekeningen voor onderzoek oorlog in Irak overhandigd

Op 3 juli werden 137.555 handtekeningen overhandigd aan de Eerste Kamer voor een parlementair onderzoek naar de deelname van Nederland aan de oorlog in Irak. Ruim 80% van deze handtekeningen werden door de SP aangeleverd. Ook Nieuwegein heeft hieraan een steentje bij gedragen met ruim 800 handtekeningen.

Voorzitter De Graaf van de Buitenlandcommissie van de Eerste Kamer nam de petitie dinsdag in ontvangst van Allard de Rooi van de burgerbeweging Openheid over Irak, Harry van Bommel van de SP, Femke Halsema van GroenLinks en Bart Griffioen van de coalitie Stop de Oorlog. De meeste steunbetuigingen werden verzameld via de website OpenheidoverIrak.nu en door honderden SP’ers op markten, stations, festivals en pleinen.

Van Bommel: "Mijn dank gaat in het bijzonder uit naar de 140 afdelingen van de SP die samen goed waren voor bijna 100.000 handtekeningen. Dat is bijna 80% van het totaal. De inbreng van de SP-activisten was doorslaggevend voor het slagen van deze actie. Er waren zelfs enkele doorzetters die in hun eentje duizenden handtekeningen hebben ingezameld en hele afdelingen tot grote actiebereidheid hebben opgezweept. Het is zonder meer fantastisch hoe zij vele vrijwillige uren samen in actie waren."

Nieuwegein haalt handtekeningen op voor onderzoek Irak