Kadernota voor 2008 stelt beton boven mensen

23 juni 2007

Kadernota voor 2008 stelt beton boven mensen

Deze maand is de kadernota van het college voor 2008 vastgesteld. Hierin worden de speerpunten van het college tot eind volgend jaar beschreven. Ook dit keer ging het plan weer vooral over beton en weinig over mensen. Lees wat fractievoorzitter Martijn Stekelenburg hierover te zeggen had...

Geachte raadsleden,

"In de plannen van het college voor de komende periode wordt uitgegaan van het tegengaan van een dalend aantal inwoners. Zoals u misschien onthouden hebt, is de SP samen met een aantal anderen van u, van mening dat de discussie over deze lijn nog gevoerd dient te worden.

De visie van het college is grotendeels gebaseerd op een groot Nieuwegein en een Nieuwegein dat een zogenaamde regiofunctie heeft. Dit zijn uitgangspunten die niet onderschreven worden door de realiteit. De ons omringende gemeenten ambiëren vaak hetzelfde en dat maakt dat de Nieuwegeinse ambities wellicht iets meer bescheiden geformuleerd moeten worden. Het Stadshart dat gebouwd gaat worden ligt in de lijn van de genoemde ambitie en past niet bij de inwoneraantallen die een dalende lijn laten zien.

De kwaliteit van onze leefomgeving, denk vooral even aan de luchtkwaliteit, is niet gebaat bij een toename van het aantal inwoners. Vanuit dit besef is er geen enkele reden om het aantal inwoners te laten stijgen. Laten we deze discussie eens houden met elkaar, voordat we besluiten om op basis van onjuiste argumenten om Nieuwegein te laten groeien.

In de kadernota wordt gesproken over het aanpakken van de armoede en het heilige middel hiervoor is het aan werk helpen van mensen. Dat is een lijn die we bij onze landelijke overheid ook bespeuren en zo’n beetje als oplossing wordt gezien voor alle armoedeproblematiek. De realiteit laat ook hier een ander beeld zien. Te weinig aandacht is er voor mensen die niet kunnen werken, omdat ze ziek zijn. Of voor mensen die niet meer hoeven te werken, omdat ze dat al hun hele leven gedaan hebben en inmiddels met pensioen zijn. In de kadernota wordt deze groep geheel genegeerd. In de nota wordt tevens gesproken over het jeugdsportfonds, wat wat ons betreft een prima initiatief is. Dat neemt niet weg dat het laten sporten van jeugdigen, niet leidt tot een verbetering van de inkomenspositie van hun ouders. Er is meer nodig om de sociale problemen voor achterstandsgroepen aan te pakken. Het zou mooi zijn als het college dat eens tot een speerpunt maakte in de komende jaren…"