SP opent landelijk meldpunt gehandicaptenzorg

24 mei 2007

SP opent landelijk meldpunt gehandicaptenzorg

Meldpunt Gehandicaptenzorg

Gaat het goed in de gehandicaptenzorg? Zijn mensen met een handicap tevreden met de zorg die ze ontvangen? Zijn ouders tevreden over de zorg die hun kinderen in de instellingen krijgen? Gaan de werkers in de gehandicaptenzorg na hun dienst moe maar voldaan naar huis? Zijn de managers en bestuurders bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de zorg in hun instelling? Of roeit iedereen met de riemen die hij of zij heeft, maar blijft het water stijgen?

De SP krijgt de laatste tijd veel negatieve signalen uit de gehandicaptenzorg. Wij denken dat deze signalen niet op incidenten wijzen, maar dat er sprake is van een structureel probleem. Want de verhalen die ons bereiken komen to veel met elkaar overeen. We zijn bang dat het water de mensen in de gehandicaptenzorg tot aan de lippen staat.

De SP wil zo snel mogelijk de huidige regering confronteren met de huidige situatie in de gehandicaptenzorg. De SP-Kamerleden Rosita van Gijlswijk en Agnes Kant hebben daarom het Meldpunt Gehandicaptenzorg geopend. Zo willen zij snel een landelijk en breder beeld krijgen van de problemen. We bundelen alle meldingen in een rapport en zetten de meldingen uit de praktijk snel op de politieke agenda, zodat we er samen met alle mensen in de zorg en de ouders van de gehandicapten ervoor zorgen dat ook gehandicapte mensen in Nederland in een veilig en sociaal klimaat kunnen levers.

Het meldpunt van SP