SP in de provincie zegt: Nieuwe coalitie kiest niet

23 mei 2007

SP in de provincie zegt: Nieuwe coalitie kiest niet

Het nieuwe coalitieakkoord ontbreekt visie en de durf om moeilijke keuzes te maken. Het staat bol van mooie woorden, maar de echte problemen worden niet aangepakt. Fractievoorzitter Jonkers-Cornelisse: "Ik begrijp eerlijk gezegd niet waar de VVD, CDA en PvdA zo lang over hebben moeten praten, met dit akkoord kan iedereen tevreden zijn, omdat er niets in staat." De coalitie biedt geen oplossingen voor
de versnippering van het landschap, de luchtkwaliteit of het openbaar vervoer. Dierwelzijn en duurzame landbouw ontbreken zelfs helemaal.

Tijdens de algemene beschouwingen over het akkoord spraken de oppositiepartijen nogmaals hun teleurstelling uit over het feit dat de drie verliezers van de verkiezingen toch samen verder willen. Het feit dat er geen enkele poging is gedaan om onderhandelingen te starten met de SP of de Christenunie verbaasde vriend en vijand.

De SP heeft besloten het college kritisch te gaan volgen en de komende jaren met goede eigen voorstellen te komen. Gisteravond bleek echter al dat het lastig oppositie voeren is tegen een college dat alles bij het oude wil laten. Er werden verschillende moties ingediend, onder andere om dierwelzijn op te nemen in het akkoord, de duurzame landbouw te stimuleren en om met een financiƫle uitwerking van de plannen te komen. Alle moties verder verworpen door de PvdA, CDA en VVD.

www.provincieutrecht.sp.nl