Verwoestende Kaalslag in Batau: bewoners onthutst

7 april 2007

Verwoestende Kaalslag in Batau: bewoners onthutst

In de afgelopen weken heeft de gemeente een ware kaalslag aangericht in de wijk Batau. Een veronruste bewoner alarmeerde de SP en de verwoesting van het groen is gefotografeerd. Bereid u voor op schokkende beelden...

In het kader van de bezuinigingen op het groen, zijn in Nieuwegein een groot aantal bomen gekapt. Ook zijn er talloze bossages verwijderd en is er een ware kaalslag gepleegd op struiken en planten. Het resultaat is een angstig toekomstbeeld voor Nieuwegein. Een geschrokken bewoner Frans van Oostveen, bioloog, alarmeerde een aantal raadsfracties en fractievoorzitter Martijn Stekelenburg besloot samen met Frans door de wijk te trekken.

Het relaas van deze bewoner liegt er niet om. Frans vertelt: "De gemeente heeft ons nooit op de hoogte gesteld van wat er ging gebeuren in de wijk. Ik ben hier ooit komen wonen vanwege de groene omgeving. Nu is daar niets van over. Toen er een aantal bomen onnodig gekapt werden, heeft de gemeente ons netjes ingelicht. Maar wat ik hier aantrof na het snoeien, daar was ik niet op voorbereid". Op geen enkele wijze heeft de gemeente ons daarover geinformeerd.

De gemeente geeft geen duidelijkheid over wat er gaat gebeuren met de braakliggende stukken in de wijk. "Ik heb zelf al aan de gemeente aangeboden om met een aantal bewoners het onderhoud van het groen op het pleintje achter mijn huis op mij te nemen. De gemeente vond dit geen goed idee en wilde ons niet verder helpen. Zo spreekt ze haar eigen beleid tegen, waarbij Nieuwegeiners zelf verantwoordelijkheid dienen te nemen voor hun leefomgeving".

"De stukken grond die nu braak liggen worden waarschijnlijk ingezaaid met gras, waardoor lelijke veldjes overblijven die veel kale plekken vertonen. De bomen en struiken die verwijderd zijn, hebben afbreuk aan de intimiteit van de wijk gedaan. Ook ontstaan er gevaarlijke situaties voor spelende kinderen. Wanneer ze aan het voetballen zijn, rolt de bal zo de weg op, doordat er geen enkele afscheiding meer is. Je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als kinderen zonder omkijken de weg oprennen".

"Omdat de grond nu niet meer vastgehouden wordt door planten, zal bij regenval een enorme modderplas ontstaan. De gemeente heeft hier duidelijk niet over nagedacht. Bovendien is de communicatie over dit alles enorm slecht geweest".

Fractievoorzitter Martijn Stekelenburg vertelt: "Bij de laatste raadsvergadering zijn de bestemmingsplannen voor de nieuwe binnenstad goedgekeurd hoewel SP erop heeft gewezen dat deze plannen een financiele ramp zullen veroorzaken. Wat we vandaag in de Batau zien, is een angstig toekomstbeeld dat naar verwachting ook elders zal optreden. De geldkraan voor een aangename leefomgeving zal steeds verder worden dichtgedraaid. Dit is echt schokkend. Zoveel bomen en struiken zijn verdwenen en de wijze waarop door de gemeente weer omgegaan is met de bewoners in deze zaak, is ten hemel schreiend".

Tot een aantal weken terug was dit een vertrouwd beeld in de wijk:

Kaalslag Batau

Na het huishouden door de gemeente is de onderstaande trieste aanblik een feit geworden:

Kaalslag Batau

Dit is waar de kinderen in Batau nu spelen:

Bestemmingplannen door gemeenteraad goedgekeurd