Verslag van actie 'Groot dictee der wonderbaarlijke genezingen'

25 maart 2007

Verslag van actie 'Groot dictee der wonderbaarlijke genezingen'

Een bus vol SP-ers uit de Utrechtse regio heeft zich afgelopen woensdag door het drukke Haagse verkeer naar theater Concordia gewurmd. De heenreis was inderdaad illustratief voor de chaos die er bij de herkeuringen van de WAO plaatsvinden. Daarom ook met WAO-ers en solidaire (potentieel? WAO-ers-WIA-ers/Wajongers-etc.) SP leden naar de manifestatie "STOP DE HERKEURINGEN".

Het eerste deel van de manifestatie was het "Groot Dictee der Wonderbaarlijke Genezingen". Met zinnen als "Je hoeft toch geen arm te hebben om een verfkwast in je mond te kunnen houden" en "het wonder geschiedde: de door een nieuwe bril bekeken WAO-ers bleken bij hun herkeuring opeens veel gezonder. De Wonderbaarlijke Genezing leverde in zulke grote getalen resultaat dat zelfs de minister zijn verwachtingen overtroffen werden", wist Carrie het massaal toegestroomde publiek aan zich te binden.

Daarnaast werd veel informatie door voorzitters van vooraanstaande patiëntenverenigingen zoals de Whiplash-Vereniging Nederland, Cerebraal, de ME-stichting, de CG-raad , topletselschade-advocaat nr. 1 John Beer en vice-voorzitter van de FNV gegeven. Duidelijk is nu wel dat de dromen van ex-minister De Geus voor veel mensen een ware nachtmerrie is. Immers, slechts 5 % van de recente 1,5 jaar herkeurden hebben een vaste baan gevonden! Voor honderd duizenden is en zal dit keuringsregime desastreuze gevolgen hebben.. In Concordia waren een 350 à 400 mensen aanwezig.

Na het dictee in optocht naar Het Plein, waar dit dictee, de handtekeningen, het manifest en Vergeet Me Nietjes (symbool staande voor de WAO-ers)aan de Tweede Kamer werden aangeboden. SP collega Pieter Wout Duquesnoy uit Zeist werd bv. onderweg ondervraagd door RTV-West waarom hij ook meeliep in deze tocht. "Allereerst uit solidariteit. Bedenk echter dat arbeidsongeschiktheid IEDEREEN kan overkomen. Ik heb tijdens het Dictee gezien dat er 0 fouten zijn gemaakt en dat is een heel stuk beter dan het beleid van de regering."

Bij de Tweede Kamer was het vooral de SP-fractie die zich massaal liet zien en in discussie ging met het toegestroomde volk. Met warme soep en een warm zonnetje hebben we nog veel mensen kunnen laten zien en horen dat de herkeuringen, zoals ze nu plaatsvinden, werkelijk mensonterend en oneerlijk zijn. Dat werd dan ook door de vele omstanders in hun geheugen gegrift. Nu is het zaak om nog massaler dit bekend te maken en op deze wijze een verandering in de politiek in te zetten. Socialer en samen, kijk ook op www.waoplein.nl. of www.stopdeherkeuringen.punt.nl

ZIe hieronder het fotoverslag van de manifestatie:

Toespraak Carrie