Succesvol jongerendebat in Fenix

16 november 2006

Succesvol jongerendebat in Fenix

Vanavond vond er een leuk debat plaats voor de landelijke verkiezingen in buurthuis Fenix, georganiseerd door de jongerenraad. Alle politieke partijen waren uitgenodigd en de grote partijen kwamen allen, behalve de VVD. De avond werd ingekopt door een optreden van ' de 206' een rap-bandje uit Utrecht. Hiermee werd de eerste aanzet gegeven voor een inhoudelijk debat over allerlei thema's

De 206:

De 206

De discussie was soms hevig, mede door de aanwezigheid van 1NL, de partij van Pastors uit Rotterdam. De onderwerpen die voorbij kwamen waren o.a.: moslims, wonen, drugs en onderwijs. De SP mocht rekenen op ruime aandacht van de jongeren en de fractievoorzitter Martijn Stekelenburg gaf een antwoord op alle vragen. Zijn verhaal begon met een sterk argument voor een stem op de SP:

"Als je SP stemt, maak je de SP groot, je houdt de PvdA links, je stuurt de VVD naar huis en... je maakt Balkenende 4 onmogelijk!"

Deze uitspraak werd met een luid gejuich ontvangen door de aanwezigen en zette de sfeer er goed in. Op een aantal thema's waren de partijen het roerend eens, opvallend was dat vooral het CDA vaak tegen stemde op de stellingen. Iets dat door de jongeren niet werd begrepen en tot gejoel leidde. Het mag gezegd zijn dat de meeste partijen veel aan jongeren willen beloven. Met name onderwijs moet veel aandacht krijgen en meer betaalbare woonruimte voor studenten. De SP maakt zich de komende jaren sterk voor beter helpen van jongeren aan werk en studie. De studiebeurzen moeten onhoog en ook de jongeren die in de problemen dreigen te komen, moeten snel en effectief worden bijgestaan. Zie de link onderaan dit bericht voor alle SP standpunten over het jongerenbeleid.

Op enig moment ging de discussie over politici die alleen maar ruzie maken met elkaar en dit was reden voor Martijn aan te geven dat de SP niets te maken wil hebben met dat geruzie. "We gaan daar met een grote boog omheen en op school heb ik bij verkeersles al geleerd dat je alleen links kan inhalen. Dat is precies wat we gaan doen de 22ste november!"

De politici op deze avond:

De politici in gesprek met elkaar en de zaal

De avond werd afgesloten met een korte borrel om nog even na te praten. het was een genot voor SP om aan het debat te mogen deelnemen en we komen graag een keer terug! Het is van het grootste belang jongeren een stem te geven en een debat als dit is een geweldig initiatief vanuit de jongeren zelf. Petje af voor de organisatie! Zo hoort het!

SP programma over jongeren